Nieuwe Nooteboom Manoovr met gieksleuf • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe Nooteboom Manoovr met gieksleuf

Nooteboom breidt haar Manoovr programma uit met een uitvoering met gieksleuf. Deze optie maakt de semidieplader nog breder inzetbaar vooral bij het transport van graaf- en sloopmachines, waarbij de giekarm in de sleuf geplaatst kan worden. De nieuwe Manoovr is te zien op de IAA. Daar wordt ook een trailervloer van bamboecomposiet getoond.

De gieksleuf is standaard leverbaar op alle semidiepladers van de Manoovr generatie tot en met zes assen. Op aanvraag kunnen ook andere uitvoeringen uit de Manoovr generatie worden voorzien van een gieksleuf. De breedte van de gieksleuf is afhankelijk van de breedte van het voertuig. Bij een voertuigbreedte van 2.740 mm is de gieksleuf 800 mm breed en bij een 2.890 mm brede trailer wordt de gieksleuf 950 mm breed. De Manoovr semidieplader met gieksleuf is leverbaar met en asafstand van 1360 mm en 1510 mm.

Met de Manoovr technologie biedt Nooteboom een groot aantal voordelen, die ook volledig behouden blijven bij toepassing van een gieksleuf. De Nooteboom Manoovr semidieplader heeft in vergelijking met alternatieve merken belangrijke unieke voordelen, zoals: vloerhoogte 780 mm, 500 mm hoogteslag, 60 graden stuuruitslag, 300.000 km levensduur banden en 12 ton per as in Europa – leveren. Het resultaat: lage banden- en onderhoudskosten en een hoge restwaarde. Gecombineerd met aluminium- of hydraulisch bedienbare opritten is de Manoovr met gieksleuf de ideale multifunctionele oplegger voor machinetransporten.

nooteboom-manoovr-with-trough-white-background-high-resolution

Nooteboom ontwikkelt in hoog tempo nieuwe uitvoeringen en opties voor de Manoovr generatie. Ook de uitvoering met gieksleuf werd ongezien door verschillende transportbedrijven besteld en de eersten worden binnenkort door Van der Vlist in gebruik genomen. Veel chauffeurs zullen de gieksleuf ook waarderen, omdat het een mooie bergplaats voor stophout en kettingen is.

Nu hardhout steeds schaarser en duurder wordt, zoekt Nooteboom naar alternatieven voor de productie van zijn vloeren in de trailers. Bamboecomposiet heeft zich inmiddels bewezen als een aantrekkelijk, duurzaam alternatief.

Hardhout is zeer sterk en gaat uitzonderlijk lang mee. Het heeft echter één belangrijk nadeel: de komende jaren wordt het steeds schaarser. De bomen, waaruit de hardhouten planken voor vloeren worden gezaagd, groeien heel langzaam; pas na 35 tot 50 jaar zijn de bomen kaprijp. Bovendien maakt Nooteboom alleen gebruik van het allerbeste hout uit de kern van de stam.

Die schaarste heeft ook gevolgen voor de prijs. Niet voor niets is Nooteboom al enkele jaren geleden gestart met een onderzoek naar alternatieven voor de huidige hardhouten laadvloeren. Belangrijk uitgangspunt was dat het alternatief minimaal dezelfde prestaties moest bieden als de huidige vloeren, maar liever nog met betere specificaties voor de toepassing in exceptioneel transport. Uit dit onderzoek kwam bamboecomposiet als beste alternatief uit de bus. Inmiddels heeft Nooteboom al bijna twee jaar een praktijktest lopen. De resultaten van dat onderzoek zijn uiterst positief.

nooteboom-bamboo-composite-high-res

Een voordeel van bamboe is het lagere gewicht; per kubieke meter is bamboe met een vloerdikte van 30mm zoals toegepast op een Teletrailer wel 100 tot 300 kilogram lichter dan hardhout. Voor de vloer van bijvoorbeeld een vlakke oplegger wordt gemiddeld één kubieke meter hout gebruikt, waarmee toepassing van bamboe een aardige gewichtsbesparing oplevert. Een ander belangrijk voordeel is dat bamboe slechts 1 procent uitzet als het nat wordt; bij hardhout is dat 4 tot 5 procent. Ook heeft bamboe een licht hogere wrijvingscoëfficiënt dan hardhout. Omdat bamboe een composietmateriaal is, trekt het – ook na jarenlang gebruik – niet krom, zo wees de praktijktest inmiddels uit. Daarnaast is het een mooi product om te zien.

Bijkomend voordeel is het feit dat bamboe – één van de snelst groeiende gewassen ter wereld – ruim voorradig is. Wereldwijd bestaan meer dan 1.500 soorten bamboe. Het soort dat BambooTeq gebruikt is zelfs de snelst groeiende plantsoort ter wereld. In enkele maanden kan deze bamboe een hoogte bereiken van 20 meter en langer; na vijf jaar is de bamboe kaprijp. Bij de productie ontstaat nauwelijks afval, omdat het gekapte materieel volledig wordt gebruikt. De gebruikte bamboe is verder grotendeels afkomstig uit het subtropische zuiden van China; een gebied waar geen reuzenpanda’s leven.

Om te komen tot bamboecomposiet wordt aan het bamboe onder andere een hars toegevoegd waardoor het zijn bijzonder sterke eigenschappen krijgt. BambooTeq ontwikkelde inmiddels uit gelamineerde lange stroken bamboe een eerste variant planken van 30mm dikte speciaal voor toepassing voor vlakke opleggers. Een tweede variant planken bestaat uit meerdere lagen en is leverbaar in 40mm en 50mm dikte. Deze variant is geschikt voor diepladers en semidiepladers. In samenwerking met de leverancier zal Nooteboom de composietvloer voor het speciaal transport verder doorontwikkelen. Op dit moment is de composietvloer optioneel leverbaar voor een deel van het Nooteboom voertuigprogramma. Hoewel de bamboe vloer nu nog iets duurder is dan hardhout hebben klanten al brede interesse in bamboecomposiet getoond en is het ook al in diverse voertuigen toegepast. De verwachting is dat deze trend de komende jaren verder doorzet, vooral ook vanwege kleinere prijsverschillen in de toekomst en de nieuwe doorontwikkelingen van deze composietvloer.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer