Nieuwe off-road Iveco’s • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe off-road Iveco’s

Iveco lanceert twee nieuwe lichte voertuigen voor terreingebruik: de geheel nieuwe Massif en de 4×4 versie van de Daily.

 

 

Met de nieuwe Massif betreedt Iveco het geheel nieuwe marktsegment van de professionele terreinwagen. De wagen wordt gebouwd in de voormalige, door Iveco overgenomen Spaanse Santana fabriek waar jarenlang Landrovers in licentie werden gebouwd. De vierwielaandrijving van de Massif is uitschakelbaar om de prestaties bij het gebruik op de weg te verbeteren. Dan worden alleen de achterwielen aangedreven. De tussenbak met terreinreductie is direct achter de zesversnellingsbak gemonteerd. Een zelfblokkerend achterdifferentieel is als optie leverbaar. Het chassis heeft doosvormige langsliggers en de achteras is star. Alle wielen zijn uitgerust met schijfremmen. De motor in de Massif is de drieliter diesel die we kennen uit de Daily. Er is keuze uit een HPI-versie met een vermogen van 146 pk en een koppel van 350 Nm, en een HPT-versie die een vermogen van 176 pk combineert met een koppel van 400 Nm.

 

 

Nieuw is verder de Iveco Daily 4×4, opvolger van de uit 1987 stammende eerste vierwielaangedreven Daily. Het technische concept van de tweede generatie Daily 4×4 is compleet nieuw en is meer voor een all-round taak ontwikkeld. De wagen heeft een echt  truckchassis, permanente vierwielaandrijving en een verdeel- en reductiebak die in combinatie met de 6-versnellingsbak het aantal beschikbare overbrengingen op 24 brengt.

Iveco is overigens een van de weinige bedrijfswagenfabrikanten die af fabriek voertuigen –in dit geval en Daily- levert met een motor die op samengeperst aardgas (CNG) loopt. De 3,0 liter-aardgasmotor levert 136 pk (100 kW) en is rechtstreeks afgeleid van de dieselversie. Dankzij het feit dat de emissiewaarden ruimschoots onder de limieten liggen die door de Euro 4- en Euro 5-normen zijn voorgeschreven, wordt de Daily met CNG-motor aangemerkt als een ecologisch verantwoord voertuig dat volgens de Europese milieuwetgeving voldoet aan de classificatie EEV (Enhanced Environmental Vehicle). Daarmee komt het model in Nederland in aanmerking voor een milieusubsidie van € 5000, mits geregistreerd als voertuig met een GVW vanaf 3500 KG. Om schoon te kunnen rijden moet de bestuurder dus wel een zwaar rijbewijs hebben.


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer