Ga naar hoofdinhoud

Nieuwe platformen zoeken vraag en aanbod op ICT & Logistiek 2019

Of de platformeconomie aanslaat in de transportsector, is vooralsnog de vraag. Eén ding is in ieder geval duidelijk: het aantal platformen op het gebied van transport groeit nog steeds. Vakbeurs ICT & Logistiek bood aan drie start-ups de gelegenheid om hun verhaal te vertellen: Miles, ChainCargo en SimplyDeliver. [INHOUD | INDEX TTMnl2019_6_78]

Uit onderzoek van TLN, Evofenedex en Beurtvaartadres blijkt dat 85 procent van de transportbedrijven digitalisering belangrijk vindt. De vijf belangrijkste argumenten: meer efficiëntie en inzicht en minder handmatige controle, administratie en repeterende taken. “Pas op de zesde plaats komen de klanten in beeld. Dat argument gaat over het proactief informeren van klanten over de status van zendingen”, vertelt Pirke van den Elsen, business development manager bij Van den Bosch.

Het onderzoek laat zien dat veel transportbedrijven in hun streven naar digitalisering vooral intern gericht zijn. Ze implementeren allerlei ICT-toepassingen waarmee ze hun werk beter kunnen doen. Dat is ook het plan dat Van den Elsen had toen hij het onderwerp digitalisering op zijn bordje kreeg. “Die slimme tools en systemen zijn nodig om te kunnen blijven opereren. Maar wat hebben onze klanten daarvan gemerkt? Niets. Digitalisering gaat niet over het implementeren van ICT-systemen.”

Vervullen van klantbehoefte

Van den Elsen haalt meer resultaten uit het onderzoek naar digitalisering aan. Zoals de uitkomst dat 50 procent van de transportbedrijven het meeste verwacht van de digitale vrachtbrief (e-CMR). “Maar innovatie gaat niet over het digitaliseren van bestaande documenten. Innovatie gaat over het vervullen van een klantbehoefte die voorheen minder goed werd ingevuld.”

Van den Elsen noemt Apple als voorbeeld. “Het succes van dit bedrijf begon toen het erin slaagde om de iPod te koppelen aan iTunes, zodat consumenten eenvoudig muziek konden downloaden. Daarna kwam de iPhone; niet de eerste smartphone, maar wel de eerste met een goed werkende app-store.”

Wat Apple onderscheidt van andere bedrijven, is het platformmodel. Ook de transportsector kent steeds meer platformen, maar de meeste transportbedrijven geloven daar niet in. Maar liefst 72 procent van de transportbedrijven verwacht het komende jaar geen gebruik te maken van platformen. “Natuurlijk, zonder al die ICT-systemen hadden wij niet meer bestaan. Maar efficiëntie gaat over de korte termijn. Als je als bedrijf over 25 jaar nog bestaansrecht wilt hebben, zul je je moeten richten op de klantbehoefte. En die wordt beter ingevuld met platformen”, zegt Van den Elsen.

Van den Bosch heeft zelf de behoeften van de eigen klanten onderzocht. Wat blijkt? Ze willen graag de zekerheid dat er altijd voldoende transportcapaciteit beschikbaar is. Dat heeft geleid tot Freightmatch.com, een platform dat Van den Bosch gebruikt voor het uitbesteden van ritten die niet met de eigen vloot kunnen worden uitgevoerd. “Dit jaar doen we 12.000 ritten via dat platform, volgend jaar waarschijnlijk het dubbele”, schetst Van den Elsen.

Drie start-ups

Drie start-ups grepen ICT & Logistiek aan om hun platformen aan het grote publiek te presenteren: Miles, ChainCargo en SimplyDeliver. De eerste twee platformen zijn gericht op de markt voor spoedzendingen. Miles is ontstaan uit het Enschedese transportbedrijf MSG, dat onder meer actief is in de koeriersmarkt. “De beladingsgraad van koeriersbedrijven is 60 tot 70 procent. Ze krijgen opdracht voor een spoedzending, maar rijden meestal leeg weer terug. Wij bieden koeriers een beter verdienmodel en een hogere beladingsgraad”, zegt Eric van den Bergh van Miles.

Oprichter Giovanni Gubbels noemt dezelfde redenen voor de start van ChainCargo. “Nederland telt 6500 koeriers, waaronder 5500 zzp’ers. Dat zijn koeriers die vaak alleen lokale klanten hebben die ze een voortreffelijke service bieden. Als ze opdracht krijgen om naar Maastricht te rijden, doen ze dat meteen. Maar hoe moeten die zzp’ers in hemelsnaam klanten vinden voor de terugweg?”

Simply Deliver heeft een ander verhaal. Op de stand van iSHARE – het afsprakenstelsel voor het delen van data – blijkt dat deze start-up het snelste, gemakkelijkste en betrouwbaarste platform voor tracking en tracing in transport wil worden. Voor grote verladers is real-time zicht op de activiteiten van de ingeschakelde vervoerders vaak een utopie, stelt oprichter Osman Akdemir. “De meeste verladers komen niet verder dan 70 tot 80 procent van de zendingen. Van de overige 20 tot 30 procent hebben ze geen benul. Ze weten niet waar die zendingen zijn, wanneer ze aankomen en welke chauffeur achter het stuur van de vrachtwagen zit.”

Simply Deliver maakt het mogelijk om ook die zendingen op de voet te volgen. De chauffeur van het charterbedrijf kan op zijn telefoon de Simply Deliver-app installeren en hoeft daarna alleen de eerste keer het telefoonnummer op het platform in te voeren. Vervolgens krijgt de chauffeur een sms met een link waarop hij moet klikken. Dat is voldoende om de verlader inzicht te bieden in de locatie van de vrachtauto en in de verwachte aankomsttijd (estimated time of arrival). Akdemir:“We mikken niet alleen op verladers, maar ook op middelgrote logistiek dienstverleners. Die kunnen hun opdrachtgevers inzicht geven in alle ritten, ook als een rit is uitbesteed aan een charter zonder telematicasysteem.”

Extra verdienen

Miles heeft twee jaar gewerkt aan het platform, dat al enige tijd actief is. Ruim 900 koeriers hebben zich inmiddels bij het platform aangesloten. “Stel dat een klant een koerier zoekt voor een zending van Deventer naar Enschede. Een koerier die van Amsterdam naar Enschede onderweg is, ziet die zending. Als hij die accepteert, hoeft hij alleen maar even in Deventer de snelweg af om die zending mee te pikken. De klant is blij omdat hij niet de volle prijs hoeft te betalen. De koerier is blij omdat hij wat extra kan verdienen”, verklaart Van den Bergh.

Koeriers kunnen een app downloaden die hen verbindt met het platform. Via die app kunnen ze aangeven of ze beschikbaar zijn. Klanten krijgen een bericht wanneer een koerier de opdracht heeft geaccepteerd, wanneer die de zending heeft opgehaald en wanneer de zending is afgeleverd. “Wat ons onderscheidt van andere platforms? Misschien dat wij zijn ontwikkeld door transporteurs, niet door IT’ers. We beschikken over een control tower waarmee we alle zendingen kunnen volgen. Als een zending niet wordt opgepikt, sturen wij een verzoek naar een koerier in de buurt. Kortom: wij zorgen ervoor dat elke zending wordt opgepikt en afgeleverd”, vertelt Van den Bergh, die kansen ziet om het platform verder te ontwikkelen. “Misschien meldt zich straks een vertegenwoordiger aan die een zending wil meenemen. Prima wat ons betreft. Uiteindelijk willen we uitgroeien tot het platform voor de ‘last-mile’.”

Integreren met ERP

Bij ChainCargo moeten klanten bij elke opdrachten aangeven waar een zending moet worden opgehaald en afgeleverd en binnen hoeveel tijd de zending moet worden opgehaald. Als een koerier toehapt, kan de klant via de GPS-functie op de smartphone van de koerier de zending op de voet volgen. “Eventueel kunnen we het ERP- of TMS-systeem van de klant via een API integreren met het platform. Maar omdat dit platform vooralsnog alleen gericht is op spoedzendingen, is dat vaak niet zinvol”, stelt Gubbels.

Nederland telde al meerdere platformen voor het matchen van vraag en aanbod in transport, ook specifiek voor koeriersbedrijven. Hoeveel platformen heeft de sector nodig? Gubbels wijst op het grote aantal transportbedrijven en op de niches waarop een deel van de platformen is gericht. “Ik denk dat er ruimte is voor enkele tientallen platformen. Waarom wij een succes worden? Omdat we deelnemers uitnodigen om mee te denken over de verdere ontwikkeling van het platform. Dat is ook de reden waarom wij het tarief bepalen van de aangeboden zendingen. Door de concurrentie uit de weg te gaan, hopen wij de samenwerking te bevorderen. Alleen door samenwerking met verladers en vervoerders kunnen we met ons platform zorgen voor een betere logistiek.”

Strategisch belang

Dat er iets moet veranderen, staat vast. “Sinds 1990 heeft de transportsector veel energie gestoken in de optimalisatie van processen, maar niet in innovatie. Maar innovatie is nodig omdat de perceptie van klanten over service verandert. De nieuwe generatie die gewend is om met een paar klikken alles online te bestellen, vindt het al raar als de bezorger van PostNL een half uur te laat is. En denk ook aan het chauffeurstekort.Door via platformen efficiënter te werken, vergroten we onze gezamenlijke transportcapaciteit.”

Van den Elsen roept collega-transporteurs op om aan de slag te gaan met digitalisering. Daarbij zijn twee aspecten belangrijk: het strategisch belang en het competitief voordeel dat met digitalisering is gediend. “Ga na in hoeverre het initiatief bijdraagt aan het voorbestaan van je bedrijf. En stel jezelf de vraag of je met het initiatief de strijd om de klant kunt winnen.”

TEKST: MARCEL TE LINDERT | FOTO’S: TTM.NL, JAARBEURS

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer