Ga naar hoofdinhoud

NMP: EURO 6 norm zwaar wegverkeer gunstig voor luchtkwaliteit

Het Nationaal Milieu Plan Bureau (NMP) heeft uitgerekend dat invoering van Euro 6 voor zware trucks goed is voor het milieu maar dat het wel leidt tot een 2 tot 3 procent hoger brandstofverbruik.

De Euro 6 emissie-eis voor stof zal volgens het NMP leiden tot lagere emissie van PM2,5 –het gevaarlijkste deel van fijnstof-  door zwaar wegverkeer. De luchtkwaliteit voor PM2,5 langs snelwegen en andere wegen met veel zwaar wegverkeer zal hierdoor verbeteren. Mensen zullen op deze locaties aan lagere concentraties PM2,5 blootgesteld zullen worden. Dit zal lokaal positieve effecten hebben op de gezondheid van mensen, omdat de PM2,5-fractie volgens nieuwe inzichten van de WHO als meest gezondheidsrelevante fractie van fijn stof wordt beschouwd.
 
Kosten
De Euro 6 maatregel is in vergelijking met andere maatregelen minder kosteneffectief om de nationale emissies te verminderen en een grootschalige verbetering van de luchtkwaliteit te bewerkstelligen. De maatregel behoort vergeleken bij andere maatregelen echter wel tot één van de meest kosteneffectieve maatregelen wanneer het gaat om de verbetering van de lokale luchtkwaliteit langs snelwegen. De Euro 6 maatregel is in vergelijking met andere maatregelen langs snelwegen in dit opzicht 3 tot 10 maal kosteneffectiever om de NO2-concentraties te verlagen. Voor PM2,5 en PM10 is de Euro 6-norm 2 tot 7 respectievelijk 1 tot 2 maal kosteneffectiever dan maatregelen bij andere sectoren als industrie en landbouw.

Het complete rapport is te downloaden op de website van het NMP.
 

Auteur: Pieter Wieman

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer