Autofabrikant Daimler mag niet met een LZV door de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Dat heeft het verkeersministerie van NRW besloten. De risico’s op ongevallen met andere verkeersdeelnemers zijn te groot.
Daimler, met truckchef Wolfgang Bernhard voorop, wilde in Noordrijn-Westfalen op 23 weggedeelten met de LZV gaan rijden. Eerder was Daimler na veel lobbywerk succesvol in Baden-Württemberg. Daimler had uitsluitend om routes gevraagd waarvoor het spoor geen alternatief bood. Ook in dit geval kon Daimler met de LZV veel ritten en dus CO2 besparen. Tevergeefs, volgens het verkeersministerie geldt ‘alleen al door de verkeersdichtheid in NRW, met haar vele knooppunten en op- en afritten, dat er door de inzet van LZV’s een vergroot risico voor andere verkeersdeelnemers ontstaat.’
Het ‘nein’ van Noordrijn-Westfalen geldt alleen voor de LZV. Het ministerie wil wel 17,80 lange opleggers op haar wegen toelaten. De houding van de Duitse deelstaat is ook slecht nieuws voor het aan NRW grenzende Nederland, dat dolgraag de grens wil oversteken met complete combinaties.
[…] aldus Schultz. In Duitsland bepalen de deelstaten afzonderlijk of ze de ecocombi toestaan. Noordrijn-Westfalen is tegen het gebruik van ecocombi’s en doet dan ook niet mee aan de proef. Volgens NRW is het […]