Nieuws

De Duitse deelstaat Nordrhein Westfalen laat zich duidelijk van zijn ‘NoMegaTrucks’ kant zien door Nederlandse LZV’s met bloemen te weigeren naar de bloemenveiling Herongen, 900 meter over de grens bij Venlo, te rijden. TLN en EVO zeggen ‘verbijsterd’ te zijn over de houding van Nordrhei n Westfalen.

Bloementransport HubwaysHet stukje transport in Duitsland is hemelsbreed ‘slechts 900 meter’. Door dit besluit moeten vervoerders het hele traject in Nederland en Duitsland met kleinere vrachtauto’s doen. Zowel het milieu als het verkeer in Nederland worden hierdoor onnodig extra belast. ‘Juist deze ‘groene’ regering die veel belang hecht aan het milieu, mist hier een schot voor open doel’, aldus TLN en EVO.

Bloemen- en plantenvervoerders in Nederland maken steeds meer gebruik van milieuvriendelijke LZV’s, waarmee men tot 50 procent meer lading kan meenemen. Negenhonderd meter over de Duitse grens nabij Venlo staat een nieuwe Nederlands-Duitse bloemenveiling die veelal door Nederlandse vervoerders van bloemen en planten wordt voorzien. In de deelstaat Nordrhein-Westfalen is de LZV echter verboden, waardoor Nederlandse vervoerders met LZV’s niet verder mogen dan de grens. TLN en EVO dringen daarom al lange tijd bij Voigstberger aan op een ontheffingsregeling voor de bloemenveiling.

Door de weigering van Voigstberger kunnen vervoerders en verladers voor het transport naar de veiling geen LZV’s inzetten en moet het vervoer met kleinere vrachtauto’s worden gedaan. “Inefficiënt en bovendien milieuonvriendelijk”, aldus TLN en EVO, omdat men meer vrachtauto’s moet inzetten dan noodzakelijk. Volgens de organisaties worden vervoerders hierdoor opgezadeld met extra lasten en wordt het verkeer in Nederland belast met meer vrachtverkeer op de weg. Volgens berekeningen van TLN en EVO kan de inzet van LZV’s op dit traject leiden tot een jaarlijkse vermindering van 300.000 kilogram CO2-uitstoot en tot ruim 100.000 liter brandstofbesparing. TLN en EVO vinden het besluit van deze regering daarom onbegrijpelijk.

Volgens Voigtsberger leidt inzet van LZV’s tot verkeersonveiligheid en concurrentie met het spoorvervoer. TLN en EVO verwerpen deze argumenten. De LZV’s rijden de 900 meter naar de bloemenveiling via een brede snelweg en een aparte afrit en komen hierdoor niet op het onderliggend wegennet en in dorpskernen. Ook levert de LZV geen concurrentie met het spoorvervoer, omdat er helemaal geen directe spoorverbinding naar de bloemenveilig is.

Urban ECKO CO2mbi Van ECKOpleggerfabrikant Van Eck reageerde overigens meteen op dit bericht door te vermelden dat de LZV van Van Eck, de Urban Ecko CO2mbi, een oplossing voor de bloemenvervoerders zou kunnen zijn. De Urban Ecko CO2mbi is een vervoersconcept bestaande uit 2 opleggers, waarbij het asstel van de voorste oplegger naar achteren kan worden geschoven. Met deze transportoplossing kan de transporteur lange afstanden rijden én de voertuigen los inzetten voor trajecten waarbij niet gereden mag worden met een LZV. In tegenstelling tot de conventionele LZV concepten zoals motorwagen- dolly-trailer combinatie en trekker-oplegger-middenasaanhangwagen combinatie, kan de Urban Ecko CO2mbi wel beide laadeenheden laden en/of lossen met hetzelfde trekkende voertuig. In dit specifieke geval wordt de slechts laatste 900 meter Duitsland in naar de veiling twee keer gereden. Binnen het Nederlandse distributieverkeer mogen vervoerders ook niet met LZV voertuigen in de binnensteden komen en wordt de Urban Ecko CO2mbi volgens Van Eck al door meerdere vervoerders met succes ingezet.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven