Na jarenlang lobbyen is het eindelijk zover: de Duitse deelstaat Nordrhein-Westfalen laat de LZV toe op haar wegen. De vervoerscommissie van het parlement van Nordrhein-Westfalen heeft daartoe een resolutie aangenomen, meldt onder meer EVO.
Nordrhein-Westfalen was lange tijd tegen de inzet van de ‘Lang-LKW’, maar met het besluit om de 14,90 m lange oplegger toe te laten, eind vorig jaar, lijkt het verzet gebroken. De beslissing van de vervoerscommissie maakt nu de weg vrij voor inzet van de 25.25 meter lange combinaties.
Bedrijven gevestigd in Nordrhein-Westfalen worden verzocht om routes aan te vragen bij het Ministerie van Bouw, Volkshuisvesting, Stedelijke Ontwikkeling en Verkeer. Er zal dan onderzocht worden welke wegen geschikt zijn voor inzet van LZV’s zonder dat daarbij verkeersveiligheid in het geding komt of de infrastructuur wordt overbelast.
De verwachting is dat de eerste routes richting Saarland en Rheinland-Pfalz gaan lopen. Toelating voor Nederlandse voertuigen zal langer in beslag nemen. Er zal eerst overeenstemming moeten worden bereikt over toelating van LZV’s op elkaars wegennet. Daarmee is het langslepende probleem van de sierteeltvervoerders voorlopig nog niet opgelost.
Bron: EVO
Goedemorgen,
Is er naast de doorbraak over het toelaten van langere combinaties ook gesproken over het maximaal toelaatbare gewicht van deze combinatie ?