Ga naar hoofdinhoud

‘NOx-emissie in stad blijft kritisch punt bij Euro 6’

TNO heeft een onderzoek naar de inzet van Euro 6 stadsbussen naar tevrendenheid afgerond. De Euro 6 bussen zijn veel schoner. De inzet ervan, met veel start-stop werk en een langdurig lage motorbelasting, zorgt ervoor dat NOx-emissies niet altijd even laag zijn als mogelijk . Dat is een punt voor verbetering voor zowel bussen als (distributie)vrachtwagens.

Euro 6 SCRNiet alleen zware vrachtauto’s maar ook stadsbussen en distributietrucks zijn met de introductie van de Euro 6 norm schoner geworden. De metingen aan de nieuwe Euro 6  stadsbussen van Qbuzz die TNO in juli 2014 in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu en de Gemeente Utrecht uitvoerde, bevestigen dit beeld. Zowel de uitstoot van stikstofoxiden (NOx) als van fijnstof (PM) blijken in de Utrechtse praktijk gemiddeld erg laag. De nieuwe bussen zijn daarmee 85 tot 95 procent schoner dan de Euro 3 bussen die ze hebben vervangen. De nieuwe bussen stoten 38 procent minder NOx en 85 procent minder fijnstof uit dan de Euro-5-EEV stadsbussen die nog deel uitmaken van de Utrechtse busvloot.

De NOx-emissies van de geteste Euro 6 dieselbus zijn echter wel gevoelig voor rijomstandigheden met een langdurig lage motorbelasting, zoals het rijden in de binnenstad en tijdens drukke verkeersomstandigheden waarbij veel wordt stilgestaan en zeer lage gemiddelde snelheden worden gehaald. Dit rijgedrag is typisch voor een stadsbus in de binnenstad, en dat zelfde geldt voor een distributietruck. De katalysator waarmee de NOx-emissies worden gereduceerd komt onder deze omstandigheden niet altijd voldoende op temperatuur en functioneert daardoor niet altijd goed. Ook eerdere metingen van TNO toonden aan dat de huidige Euro 6 wetgeving nog geen robuuste waarborg is dat deze SCR-katalysator, die bij Euro 6voertuigen wordt toegepast, onder zware stedelijke rijomstandigheden altijd goed functioneert.

Verbeteringen van de Euro 6 regelgeving is volgens TNO mogelijk door voor voertuigen die in de stad rijden een Real Driving Emission (RDE) testprocedure in te voeren waarbij onder stedelijke rijomstandigheden wordt getest. Afgelopen zomer heeft Nederland bij technisch overleg van de Europese Commissie in Brussel voorgesteld om voor bussen en distributietrucks de Europese typekeuringsprocedure voor Euro-VI op dit punt te verbeteren.

Eén reactie op “‘NOx-emissie in stad blijft kritisch punt bij Euro 6’

  • nab

    Waarom niet in uitlaat een cycloonfilter monteren, zodat de laatste deeltjes in dit filter opgevangen worden zoals vroeger ook bij motoren van Henschel om de olie te zuiveren, bij een smeerbeurt moest dit filter vervangen worden en als je zag wat er dan uitkwam, je moest het soms met een beitel er uit halen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer