De Belgische brancheorganisaties in het wegvervoer SAV en Febetra wachten nog steeds op het onderzoek naar de effecten van het geplande inhaalverbod voor trucks.
De beide organisaties stellen vast dat federaal Minister Landuyt nog geen nieuwe studies bekend heeft gemaakt die de voordelen van het geplande inhaalverbod voor vrachtwagens op 2×2 (snel)wegen moeten aantonen. De organisaties zijn van oordeel dat zonder het bewijs van die voordelen het inhaalverbod er niet moet komen. De organisaties gaan ervan uit dat Minister Landuyt deze studies inmiddels heeft gepland. Zo niet, dan gaan SAV en Febetra ervan uit dat het verbod er gewoon niet komt.
De organisaties herhalen geen bezwaren te hebben tegen een inhaalverbod op (autosnel)wegen met slechts twee stroken per rijrichting dat op specifieke plaatsen, omwille van drukte of weersomstandigheden, van toepassing zou zijn. Voorwaarde is wel dat zo’n verbod elektronisch wordt aangeduid en niet geldt wanneer die omstandigheid zich niet voordoet.
De organisaties herhalen geen bezwaren te hebben tegen een inhaalverbod op (autosnel)wegen met slechts twee stroken per rijrichting dat op specifieke plaatsen, omwille van drukte of weersomstandigheden, van toepassing zou zijn. Voorwaarde is wel dat zo’n verbod elektronisch wordt aangeduid en niet geldt wanneer die omstandigheid zich niet voordoet.
Bron: Nieuwsbrief Transporama