Eens in de zoveel tijd krijgt iemand (meestal een politicus) het briljante idee goederenvervoer te verplaatsen naar onder de grond. D66 gaat zich hard maken om het bestaande ondergrondse buizenstelsel dat Rotterdam met Antwerpen verbindt, te benutten voor het goederentransport door West-Brabant.
Sinds 1974 ligt tussen Rotterdam en België onder de grond een kant-en-klare straat waardoor buizen en leidingen lopen die zaken als olie, gas en koolwaterstoffen transporteren. Een buizenstelsel, compleet met tunnels, dat slechts voor 25 procent wordt benut. Al jaren hamert de beheerder van de straat, de Stichting Buisleidingenstraat Zuidwest-Nederland, erop dat het ondergrondse stelsel optimaler kan worden gebruikt. Er is ruimte genoeg om er op een soort karretjes goederen doorheen te laten rijden.
Een plan dat nu serieus is opgepakt door D66, bleek deze week in Moerdijk bij de aftrap van de campagne voor de provinciale statenverkiezingen. “Wij gaan ons er hard voor maken dat de mogelijkheid voor ondergronds goederenvervoer op de politieke agenda komt”, zei onder meer landelijk D66-fractieleider Alexander Pechtold. Hij en provinciaal lijsttrekker Marusjka Lestrade-Brouwer zien het ondergrondse transport als een zeer goed alternatief voor het eventuele nieuwe goederenspoor dat tussen Rotterdam en Antwerpen moet worden aangelegd.
“Dat spoor doorsnijdt straks een regio die nu al overloopt van infrastructurele werken“, aldus Pechtold. “Ondergronds transport ontlast de bovengrondse omgeving.” Maar er zijn meer voordelen. Lestrade: “Ondergronds transport is beter voor de luchtkwaliteit, voorkomt geluidsoverlast, is veiliger en goed voor de leefbaarheid. Bovendien heeft het transport onder de grond geen last van files of stremmingen als gevolg van mankementen aan het spoor.“
Probleem is echter wel dat de aanleg van een ondergronds transportsysteem prijzig is, zegt Piet Schepers, hoofd techniek van de Stichting Buisleidingenstraat. Bovendien is het transport voor ondernemers pas interessant als het mogelijk is om midden in het traject bovengronds te kunnen lossen. Daarvoor moeten terminals en dergelijke verrijzen die ook weer geld kosten. Daar komt bij dat voor het ondergrondse transport speciale kleine containers nodig zijn die in maat afwijken van wat internationaal standaard is. D66 meent echter dat er voor al die zaken oplossingen zijn te verzinnen.
Bron: BN/De Stem