Volgens een door bureau Buck uitgevoerd onderzoek leidt avond en/of nachtdistributie niet alleen tot veel minder milieuvervuiling maar ook tot 40 procent minder verkeersdoden en –gewonden. Het onderzoek wordt morgen op het PIEK symposium in Hardenberg openbaar gemaakt.

Daarnaast zullen avond- en nachtdistributie ook bijdragen aan een betere benutting van de infrastructuur omdat deze vrachtwagens niet meer noodgedwongen in de ochtend-avondspits hoeven te rijden.
Subsidie
Om geluidsoverlast te beperken zijn in het kader van het programma PIEK de afgelopen jaren ruim 60 nieuwe ‘stille’ producten op de markt gekomen. Op de carrosseriebeurs in Hardenberg zijn veel van deze stille oplossingen te zien. De getoonde producten voldoen aan de nachtnorm van 60 dB(A), zodat het mogelijk is in de avond en de nachtelijke uren winkels te bevoorraden, zonder dat omwonenden hiervan hinder ondervinden.
Het daadwerkelijk overschakelen op avond- en/of nachtdistributie vereist een nauwe samenwerking tussen vervoerder, verlader, de supermarkten en gemeenten. De afgelopen jaren is de samenwerking tussen vervoerder, verlader en de supermarkt gerealiseerd. Deze drie partijen hebben de afgelopen jaren mede dankzij de subsidieregeling PIEK ongeveer 65 miljoen euro geïnvesteerd in ‘stil’ materieel.
Het daadwerkelijk overschakelen op avond- en/of nachtdistributie vereist een nauwe samenwerking tussen vervoerder, verlader, de supermarkten en gemeenten. De afgelopen jaren is de samenwerking tussen vervoerder, verlader en de supermarkt gerealiseerd. Deze drie partijen hebben de afgelopen jaren mede dankzij de subsidieregeling PIEK ongeveer 65 miljoen euro geïnvesteerd in ‘stil’ materieel.
Auteur: Pieter Wieman