Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek: Bij avond- of nachtdistributie minder verkeersdoden

Volgens een door bureau Buck uitgevoerd onderzoek leidt avond en/of nachtdistributie niet alleen tot veel minder  milieuvervuiling maar ook tot 40 procent minder verkeersdoden en –gewonden. Het onderzoek wordt morgen op het PIEK symposium in Hardenberg openbaar gemaakt.

Het congres ‘STIL. Hoe krijgen we de winkelschappen nog gevuld?’, dat morgen tijdens de Carrosserie Vakdagen in Hardenberg plaatsvindt, staat in het teken van een verdere samenwerking met de gemeenten om te komen tot ruimere venstertijden voor ‘stil’ materieel. Dat moet leiden tot meer avond- en/of nachtdistributie. Omdat de bevoorrading dan plaatsvindt op een tijdstip dat er weinig tot geen voetgangers en fietsers op straat zijn, betekent dit ook dat de verkeersveiligheid ermee gediend is. Als avond- en/of nachtdistributie in Nederland breed wordt ingevoerd leidt dat volgens een onderzoek door Bureau Buck tot 41 procent minder NOx, 42 procent minder fijnstof,  42 procent minder verkeersdoden en 41 procent minder verkeersgewonden. Het onderzoek is gedaan op basis van de gegevens van acht grote steden in ons land. 
Daarnaast zullen avond- en nachtdistributie ook bijdragen aan een betere benutting van de infrastructuur omdat deze vrachtwagens niet meer noodgedwongen in de ochtend-avondspits hoeven te rijden.
 
Subsidie
Om geluidsoverlast te beperken zijn in het kader van het programma PIEK de afgelopen jaren ruim 60 nieuwe ‘stille’ producten op de markt gekomen. Op de carrosseriebeurs in Hardenberg zijn veel van deze stille oplossingen te zien. De getoonde producten voldoen aan de nachtnorm van 60 dB(A), zodat het mogelijk is in de avond en de nachtelijke uren winkels te bevoorraden, zonder dat omwonenden hiervan hinder ondervinden.
Het daadwerkelijk overschakelen op avond- en/of nachtdistributie vereist een nauwe samenwerking tussen vervoerder, verlader, de supermarkten en gemeenten. De afgelopen jaren is de samenwerking tussen vervoerder, verlader en de supermarkt gerealiseerd. Deze drie partijen hebben de afgelopen jaren mede dankzij de subsidieregeling PIEK ongeveer 65 miljoen euro geïnvesteerd in ‘stil’ materieel.
 

 
Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer