Volgens een recent onderzoek van Mercer Management Consultants is de het perspectief van de Europese contractlogistiek lang niet zo gunstig als waar velen van uitgaan.
De Duitse onderzoekers van MMC komen tot de conclusie dat logistieke dienstverleners er het best aan doen zich te concentreren op de ontwikkeling en benutting van hun eigen netwerk en contractlogistiek als aanvullende dienstverlening te beschouwen. De logistieke dienstverleners die hun netwerk als kern van hun business beschouwen zijn volgens onderzoekers Mark Kader en Alexander Neuhaus het succesvolst. Bedrijven die zich uitsluitend toeleggen op contractlogistiek hebben vaak het probleem dat de opdrachtgever voor de waardetoevoeging via aanvullende activiteiten niet of onvoldoende wil betalen. De basis van iedere calculatie blijft daardoor beperkt tot het wegtransport en de opslag.
De conclusie van de onderzoekers is dat in Europa de zuivere contractlogistiek in het businessmodel niet leidend is. Wanneer logistieke dienstverleners erin slagen om hun eigen netwerk zo efficiënt mogelijk te benutten en tot kostenbesparingen weten te komen kan contractlogistiek wél een leuk extraatje zijn.
De conclusie van de onderzoekers is dat in Europa de zuivere contractlogistiek in het businessmodel niet leidend is. Wanneer logistieke dienstverleners erin slagen om hun eigen netwerk zo efficiënt mogelijk te benutten en tot kostenbesparingen weten te komen kan contractlogistiek wél een leuk extraatje zijn.
Auteur: Pieter Wieman