Onderzoek naar praktijk van logistiek in binnenstad • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek naar praktijk van logistiek in binnenstad

Toegangsbeperkingen voor vracht- en bestelverkeer in stadscentra zijn bedrijven die vracht moeten leveren in binnensteden al jaren een doorn in het oog: Venstertijden, lengte- en gewichtsbeperkingen, milieuzones of specifieke routes beperken het wegvervoer en de leveringsmogelijkheden. Evofenedex start een onderzoek naar wat ondernemers in de praktijk tegenkomen.

Veel zones in stadscentra zijn (buiten de venstertijden) niet meer toegankelijk voor bepaalde voertuigen. Om de bevoorrading van de binnenstad te faciliteren bieden gemeenten de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen om toch het gebied in te kunnen. De ervaring leert echter dat bij veel gemeenten het ontheffingsbeleid rondom venstertijden voor logistiek verkeer niet duidelijk is of dat men slechte ervaringen heeft in het aanvragen van zulk een ontheffing. Evofenedex onderzoekt daarom onder haar leden wat zij in de dagelijkse praktijk tegenkomen.

Het doel van dit onderzoek is het vereenvoudigen van het ontheffingenbeleid van gemeenten voor ondernemers. Evofenedex voorziet in de toekomst meer zonering (met privileges en ontheffingen) en meer dynamiek en flexibiliteit in de toegangsregimes. Zo verwachten wij variatie in het toegangsregime op basis van tijd, plaats en de uitstoot van het voertuig. Dan is een goede communicatie en eenvoudige aanvraagprocedure van het grootste belang om de administratieve lasten voor bedrijven te minimaliseren.

Meedoen aan het onderzoek kan hier

2 reacties op “Onderzoek naar praktijk van logistiek in binnenstad

  • Henk Dubbeld

    Ik heb er geen verstand van maar als ik soms zie hoe grote vrachtwagens ook met aanhanger, in een (oude) binnenstad moeten worstelen om hun goederen af te leveren, is het dan een idee om aan de rand van deze steden kleinere distributie -centra’s neer te zetten zodat met kleinere (vracht) auto’s men in de binnensteden beter met ontheffingen kan komen?

  • De Baerdemaeker Felicien

    Ben een ex logistiek distributie vrachtwagenchauffeur geweest . Heb meer dan 40 jaar distributie werk gedaan in Belgié en GH Luxenburg .Wij zijn een noodzakelijk kwaad dat we overal in de weg staan met de vrachtwagen om te lossen en laden . In de kern van de steden . Maar! als wij dat niet doen . Dan kan de mensen in de winkelstraten niets meer iets kunnen gaan kopen . De er nomen problemen dat wij als chauffeur om ons werk te doen . Moet je iemand zijn met stalen zenuwen .paaltjes ,bloembakken op hoeken en kanten van de straat . Auto verkeer parkeert staan , Laad en los zones op de opbaren weg door ander weg gebruiker op ge parkeert staan. Klanten die te laat komen . De buurt die ontevreden is dat er te veel lawaai hinder is bij het laden en lossen . Met de rolcombie op de laadbrug en op de stoep . Hoge drempels om de rolcombie in de winkel binnen te doen . bij heel wat steden heel vroeg gaan lossen . Dat we alarm de code afzetten , en alleen lossen zonder dat iemand in de buurt is. Veiligheid Ge weet nooit dat er personen na je toe komen met slechte bedoelingen .Of valpartij voor hebben Je staat altijd alleen voor . En Wat we voor betaal worden . Voor iets meer die een uit keerring krijg

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer