fbpx Ga naar hoofdinhoud

Onderzoek: Praktijk bevestigt voordelen LZV

Door NEA en Arcadis uitgevoerde onderzoeken laten zien dat LZV’s of Ecocombi’s in de praktijk weinig problemen geven en grote milieuvoordelen bieden. EVO en TLN willen internationale toelating van de LZV.

In eenLZV gezamenlijk persbericht zeggen EVO en TLN: “Het Nederlandse LZV-beleid functioneert naar tevredenheid van de sector. LZV’s leveren weinig problemen op voor de verkeersveiligheid. Dit blijkt uit onderzoek van NEA en Arcadis naar LZV’s. De onderzoeken, uitgevoerd in opdracht van de minister van Infrastructuur en Milieu, bevestigen nogmaals dat de LZV efficiënter en schoner wegvervoer mogelijk maakt. Transport en Logistiek Nederland (TLN) en verladersorganisaties EVO zien de onderzoeken als bevestiging van de positieve waarde van de LZV  voor het wegvoer. De organisaties roepen het kabinet dan ook op zich in te zetten voor bredere inzet van LZV’s binnen de EU. Volgens TLN en EVO lijkt uit het onderzoek dat de kostenbesparingen kunnen oplopen tot circa 20 procent. De ruim 400 LZV’s die tijdens het onderzoek in Nederland rondreden, zorgen volgens hen gezamenlijk voor een jaarlijkse besparing van circa 20 miljoen kilometer. Dit komt neer op een CO2-reductie van 16 miljoen kg per jaar. De LZV is daarmee in de visie van EVO en TLN een belangrijke innovatie voor het wegvervoer in de strijd tegen de CO2-uitstoot. Het onderzoek laat ook zien dat LZV’s vooral worden ingezet als vervanging van reguliere vrachtauto’s en dat zij geen bedreiging vormen voor vervoer per spoor of water. Verder is de algemene conclusie van het NEA-onderzoek dat het Nederlands beleid voor LZV’s  goed functioneert. De grootste wens van de deelnemende bedrijven is echter nog steeds om deze voertuigen in het grensoverschrijdende vervoer  te kunnen inzetten.  Het toestaan van LZV’s  binnen Europa blijft dan ook een belangrijke doelstelling van TLN en EVO. 

Geen knelpunten doorstroming en verkeersveiligheid

De resultaten van het door Arcadis uitgevoerde onderzoek naar de verkeersveiligheid van LZV’s komen overeen met de uitkomsten van eerdere onderzoeken. Belangrijkste conclusie is dat er geen aanleiding is om vraagtekens te plaatsen bij de verkeersveiligheid van deze voertuigcombinaties. Ook zijn er geen directe knelpunten ten aanzien van de doorstroming en wegontwerp waargenomen. Wel komt uit het onderzoek nadrukkelijk naar voren dat bij aanleg van nieuwe infrastructuur en verbetering van bestaande infrastructuur meer rekening moet worden gehouden met het gebruik van ecocombi’s. TLN en EVO delen die mening.

Op dit moment rijden er in Nederland naar schatting zo’n 600 LZV’s rond. TLN en EVO verwachten een verdubbeling in de komende jaren.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer