Ga naar hoofdinhoud

Ongeval A58 legt zwakte doorstroming Zeeland bloot

Het ongeval van gisteren in Zeeland, waarbij de rijbanen van de A58 worden geblokkeerd, maakt al snel duidelijk hoe kwetsbaar Zeeland is: er ligt tenslotte maar één snelweg.

Twee minuten voor zes dinsdagochtend. De alarmcentrale meldt een ‘verkeersongeval met letsel’ op de A58 bij Rilland. Zeeland gaat aan het werk, het is druk op de snelweg.
Een vrachtwagen botst tegen een stilstaande auto en rijdt dwars door de vangrail in de middenberm. Vier tegemoetkomende wagens moeten uitwijken om erger te voorkomen. Binnen de kortste tijd staat het verkeer in beide richtingen muurvast. Op het hoogtepunt meet wegbeheerder Rijkswaterstaat tien kilometer file en is het hart van Zeeland aangewezen op de omliggende aders.
De provincie uit, vormt het grootste probleem, vertelt E. de Feijter van Rijkswaterstaat. De Oude Rijksweg wordt als belangrijkste uitvalsroute gebruikt, maar raakt al snel verstopt. In overleg met de politie wordt één rijbaan in de snelweg vrijgegeven voor verkeer. Vijf uur na het ongeluk is de file geslonken tot een afstand van drie kilometer tussen Yerseke en Rilland. Tot begin van de avond is er sprake van vertraging, in verband met opruimwerkzaamheden.
De botsing heeft weer eens pijnlijk duidelijk gemaakt hoe kwetsbaar Zeeland is met één echte hoofdtoegang. De provinciale wegen schieten tekort om de spits te verwerken, aldus J. Magnée van de ANWB, met alle overlast van dien.
Rijkswaterstaat noch de provincie kan daar iets aan veranderen, zeggen De Feijter en gedeputeerde A. Poppelaars. Aanleg van een extra rijbaan aan weerszijden van de snelweg gaat te ver. Volgens de huidige capaciteitsnormen en de prognoses tot 2020 kan de A58 de verkeerstroom goed aan. Een ongeluk zoals gisteren en dat van september vorig jaar (waar eveneens een vrachtwagen zorgde voor een complete blokkade), zijn uitzonderingen. De Feijter: “Dat Zeeland maar één snelweg heeft, wil niet zeggen dat de provincie dan meteen van de buitenwereld is afgesloten. Je kunt altijd nog uitwijken via de zuidelijke en noordelijke routes.”
Een ander alternatief ligt niet voor het oprapen. Poppelaars: “Dus moet Zeeland er aan wennen dat het in geval van calamiteiten even behelpen is.” Bijkomend probleem vormt het ontbreken van samenhang tussen de proviciale wegen, zegt Magnée. Hij zit namens de ANWB in het Regionaal Orgaan Verkeersveiligheid Zeeland. Omleidingen houden op, of voeren het verkeer naar wegen met drempels danwel een zestig-kilometerregime, stelt hij. “Klinklare onzin”, reageert Poppelaars. “Ons beleid is dat we mogelijke alternatieve routes goed berijdbaar houden.” Dat een provinciale weg de capaciteit van een snelweg niet aankan, mag volgens de gedeputeerde ook niet worden verwacht.
Na het ongeluk in september hebben provincie en Rijkwaterstaat afgesproken dat omleidingsroutes sneller en duidelijker worden aangegeven. Volgens De Feijter is het de bedoeling binnenkort ‘dynamische routepanelen’ boven de A58 te plaatsen, zoals ook in de Randstad gebruikelijk is. Die borden maken het mogelijk vroegtijdig te waarschuwen voor eventuele afsluitingen.
Voorzitter D. Luteijn van de Brabants Zeeuwse Werkgeversvereniging pleit voor verbreding van het stuk bij Rilland. Zodra het ontbrekende deel van de A4 naar Antwerpen in gebruik wordt genomen, zal het in die hoek flink drukker worden.
“De kans dat er dan iets gebeurt, wordt groter. En daarmee ook de kans dat het verkeer in Zeeland vastloopt.” Hij koestert evenwel de ervaring dat Zeeland vooralsnog per definitie beter bereikbaar is dan Randstedelijke regio’s.

 
 

Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer