Niet alleen het wegvervoer moet roetfilters monteren, ook de binnenvaart is binnenkort het haasje. Dat is de opzet van de Binnenvaart Innovatiedag, die vandaag plaatsvindt.
“Tien jaar geleden was de binnenvaart veel en veel schoner dan het wegtransport. Maar de trucks hebben een spectaculaire reinigingskuur ondergaan. Daardoor stoot een oud schip nu ongeveer net zoveel roet en stikstofoxide uit per lading als een nieuwe vrachtwagen,” vertelt onderzoeker Robert Hekkenberg van de TU Delft. De truck die nu verkocht wordt braakt volgens Hekkenberg achttien keer minder roet uit dan zijn voorganger uit 1993.
Hekkenberg gaat de schippers daarom vandaag uitleggen op de Binnenvaart Innovatiedag hoe zij schoner kunnen gaan varen. Dat is niet alleen belangrijk om het imago van milieukampioen, dat de sector trots uitdraagt, te redden. Het Rotterdamse Havenbedrijf heeft al aangekondigd om de meest vervuilende binnenvaartschepen te gaan weren. En om de luchtnormen rond Rotterdam niet verder te overschrijden is zelfs voorgesteld om de schepen op sommige stukken langzamer te laten varen.
Met een roetfilter en katalysator zijn de oude scheepsdiesels enorm veel schoner te maken, zegt Hekkenberg. Daarmee kun je de roetuitstoot twintig keer kleiner maken dan wat de wettelijke norm was in 2002. Dat kost voor een gemiddeld rijnschip al wel snel tussen de 20.000 en 65.000 euro, in een branche waar de afnemers maar een ding willen: de laagste prijs voor hun transport.
Grootste obstakel voor het schoner maken van de sector is voorlopig de brandstof. Binnenschepen varen nu op diesel met veel zwavel erin. En dat zwavel verstopt de roetfilters, waardoor ze veel onderhoud nodig hebben. Maar zwavelarme diesel is voor de binnenvaart niet te krijgen want de bunkerbedrijven hebben maar één tank met diesel, en dat is de goedkoopste, met veel zwavel erin. De EU beslist dit jaar hoe deze patstelling wordt doorbroken. De Nederlandse binnenvaartorganisaties en VROM zijn ervoor om in een klap in heel Europa over te gaan op de allerschoonste diesel.
Bron: De Stentor