Ga naar hoofdinhoud

Ook detailhandel benadeeld door chauffeurstekort

Niet alleen de supermarkt maar ook andere branches krijgen nu last van lege schappen. De detailhandel heeft last met de bevoorrading door het gebrek aan chauffeurs. Dat meldt het Algemeen Dagblad.

Er is nu een tekort van 6000 chauffeurs en bij een blijvende economische groei kan dat aantal met nog eens duizenden oplopen, vrezen brache-organisaties TLN en EVO. FNV Bondgenoten spreekt van een ‘megaprobleem in Europa’. Bestuurder Jan Heilig: “De komende tien jaar groeit het transport in Europa met 80 procent.” Kan het vervoer die economische ontwikkeling wel bijbenen? “Het één is onlosmakelijk verbonden met het ander,” zegt Mario van Vliet, hoogleraar logistiek en IT aan de Radboud Universiteit in Nijmegen. “Als er te weinig transportmogelijkheden zijn, remt dat de economische groei.”

Bouwmarkten Gamma en Karwei hadden in april grote problemen. “Half Nederland wilde toen tegelijk tuinieren”,zegt een woordvoerder van moederbedrijf Intergamma. “Onze logistiek kon dat niet bijbenen.”
Drogisterij Kruidvat noemt de situatie ‘zorgwekkend’. Ook elektronicaketen BCC merkt dat het steeds lastiger wordt goede rijders te krijgen. “Vroeger kwam er jaarlijks een lading dienstplichtigen op de markt met een groot rijbewijs, maar nu zijn we afhankelijk van mensen die bewust voor dit beroep kiezen.”

“De situatie in het transport is nijpend,” zegt econoom Charles Kalshoven van de Postbank. Volgens de Postbank ligt het voor de hand dat de lonen van vrachtwagenchauffeurs stijgen. Immers: de vraag is groter dan het aanbod. Kalshoven: “Iemand die van baas verandert, kan – inclusief de cao-loonsverhoging – zo tien procent meer salaris vragen.”


 

Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer