Ga naar hoofdinhoud

Ook Duitsland verliest terrein in internationaal wegtransport

Net als Nederland verliest ook het Duitse wegtransport terrein in het standaard wegtransport. Grote winnaars zijn Oost-Europese transportbedrijven, Litouwers en Roemenen voorop.

Dat meldt het Duitse vakblad Eurotransport op basis van het nieuwste marktrapport van de BAG. Daaruit blijkt dat de vervoersprestatie in 2017 in Duitsland daalde met 0,5 procent tot 291 miljard tonkilometer, terwijl het transportvolume met 1,5 procent steeg tot meer dan 3,1 miljard ton. De hoogst gerapporteerde waarde ooit, volgens BAG. De vervoersprestaties van Duitse bedrijven dalen, maar buitenlandse transporteurs maken juist meer kilometers. Duitse bedrijven kijken meer en meer naar regionale kilometers, binnen de eigen landsgrenzen.

Dat is ook af te leiden uit de vastgelegde Maut-kilometers over 2017. Het aandeel Duitse bedrijven daalde daarin van 59 tot 57,4 procent. Tegelijk steeg het aandeel van buitenlandse vervoerders van 41 naar 42,6 procent. Voor het eerst pompten buitenlandse transporteurs voor meer dan 2 miljard euro aan Maut in de Duitse schatkist. In totaal stond de Maut-teller over 2017 op 4,68 miljard euro.

Uit de Maut-statistieken blijkt dat trucks uit Litouwen in 2017 21,1 procent meer Maut-kilometers aflegden, die uit Roemenië 14,1 procent meer en Poolse trucks werden 12,5 procent meer waargenomen door de tolpoorten. Ook Slovenië en Bulgarije groeiden met dubbele cijfers. Duitse transportbedrijven zagen hun Maut-aandeel juist met 1,8 procent dalen tot 2,63 miljard euro.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer