Een deel van de Duitse landen die vroeger tot de DDR behoorden keert zich tegen de invoering van de 25.25 lange voertuig combinaties.
Het gaat om de landen Sachsen, Sachsen-Anhalt, Brandenburg en Berlin. De argumenten die men hanteert zijn dat 25,25 meter lange, 60 ton zware voertuigen te zwaar zijn voor veel bruggen en te lang voor veel rotondes. Bovendien zouden ze vervoer bij het spoor weghalen. Alleen Thüringen en Mecklenburg-Vorpommern sympathiseren met de LZV maar in die landen zitten dan ook toevallig twee producenten ervan: Fliegl in Triptis en Schmitz in Toddin. De deelstaten zijn een ondersteuning voor de socialistische ‘Bundesverkehrsminister’ Wolfgang Tiefensee, die zich steeds fanatieker tegen de 25,25 meter lange, 60 ton zware Gigaliners verzet. Recente argumenten: Veel vangrails en bruggen zijn er te zwak voor en om die te verstevigen zijn miljarden euro’s nodig. Ook vreest hij dramatische gevolgen bij kop-staart botsingen. Niettemin wil Tiefensee nog voor de zomer met en standpunt over de LZV’s naar buiten komen dat door alle deelstaten wordt ondersteund.
Bron: Verkehrsrundschau
Auteur: Pieter Wieman