De Europese transportbranche mag Oost-Europa wel dankbaar zijn. Het voorlopig niet doorgaan van de beoogde forse verhoging van de accijns op professionele diesel is te danken aan Oost-Europa. Diverse EU-lidstaten daar willen het bedrijfsleven niet opzadelen met nieuwe lasten.
Dat zegt de Litouwse Eurocommissaris Dalia Grybauskaité, verantwoordelijk voor de begroting van de EU. Grybauskaité bond begin februari de strijd aan met haar collega László Kovács (belastingen en douaneverkeer). Grybauskaité wil het wegvervoer niet meteen met belastingverhogingen om de oren slaan nu het economisch even wat beter gaat. Kovács had de accijns van minimaal 302 euro per 1.000 liter geleidelijk aan naar 380 euro willen verhogen. Voor het Nederlandse wegvervoer betekende dit ruwweg 15 procent opslag.
Het voorstel is in de loop van februari tot twee keer toe bij de Europese Commissie als dagelijks bestuur van de EU van de agenda gehaald. Dit is in Brussel ongebruikelijk. Het duidt op grote onenigheid binnen de Commissie. Voorlopig is het plan van de baan. Dit ongetwijfeld tot opluchting van het beroepsgoederenvervoer over de weg.
Het voorstel is in de loop van februari tot twee keer toe bij de Europese Commissie als dagelijks bestuur van de EU van de agenda gehaald. Dit is in Brussel ongebruikelijk. Het duidt op grote onenigheid binnen de Commissie. Voorlopig is het plan van de baan. Dit ongetwijfeld tot opluchting van het beroepsgoederenvervoer over de weg.
Volgens Kovács’ woordvoerster komt het project einde maart ‘mogelijk’ weer op de agenda. Dan om het alsnog aan te nemen. Het is onzeker of dit werkelijk gebeurt. Zo ja, dan dient vermeld dat het ook dan slechts gaat om een Commissievoorstel. De accijnsverhoging gaat pas werkelijk door zodra alle 27 ministers van financiën van de EU-landen daarmee instemmen. ‘Die kans is vrijwel nihil’, aldus een insider bij de Commissie. Doel van de operatie was de dieselgebruiker te stimuleren tot zuiniger gebruik. Kóvács wilde tegelijk het ‘tanktoerisme’, dus goedkoop tanken in bijvoorbeeld Luxemburg, tegengaan. De Europese Commissie zegt dat dit ‘tanktoerisme’ onnodige milieuvervuiling en congestie veroorzaakt.
Bron: Nieuwsblad Transport