Komende donderdag vergaderen de wegtransportorganisaties van Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije over de negatieve gevolgen die Oost-Europese transporteurs kunnen ondervinden van de plannen van de EU wat betreft de detacheringsrichtlijn.
Afgevaardigden van ZMPD (Polen), CESMAD Bohemia (Tsjechië), CESMAD Slovakia en de MKFE (Hongarije) gaan praten over regels die volgens hen concurrentievervalsend werken voor de EU. Volgens de vier landen, verenigd in de Visegrad groep, zijn er honderdduizenden trucks in hun landen aan het werk. Die capaciteit is essentieel om de supply chain in de Europese Unie op gang te houden. Productielocaties in Oost-Europa worden vrijwel uitsluitend bevoorraad door Oost-Europese transporteurs, en de vervaardigde producten worden ook weer door hen gedistribueerd in de EU. Als er restricties worden opgelegd aan Oost-Europese transportbedrijven, zullen prijzen van producten stijgen en zulllen vele honderdduizenden banen in Oost-Europa verloren gaan, zo beargumenteren de Visegrad landen.
De organisaties gaan zich in Boedapest ook buigen over de ‘onrealistische’ eisen die Duitsland, Frankrijk en Oostenrijk eigenhandig hebben opgelegd aan andere landen en die het vrije verkeer van diensten belemmeren.
De Visegrad landen willen tijdens hun bijeenkomst stelling nemen tegen de beschuldiging van social dumping en oneerlijke concurrentie, geuit door West-Europese landen. Volgens de branche-organisaties opereren Oost-Europese transporteurs volledig legaal en in overeenstemming met Europese en lokale regelgeving.
Honderd duizenden banen verloren gaan in Oost Europa ??? Wat is er in de EU gebeurd dan de laatste 20 jaar ??? Niemand kan in het transport nog droog brood verdienen door de praktijken van de heren vervoerders aldaar !!!
Zie mijn reactie hier
http://nlttm-capellania.savviihq.com/nieuws/oost-europese-vervoerders-willen-af-protectionistische-maatregelen/88889/#comment-124729
Het wordt eens tijd, dat er ‘iets’ aan gedaan wordt.