Oud wordt weer als nieuw • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Oud wordt weer als nieuw

(JULI 2015) – De transportsector is nog altijd herstellende van de crisis en veelal zoekende naar rendement. Besparing van kosten zonder verlies van kwaliteit is gewild. Juist dat biedt remanufacturing: het ‘nieuw’ maken van vrachtwagenonderdelen die al intensief gebruikt zijn. Wat bieden de truckfabrikanten aan op dit gebied, en wat is het voordeel voor de transporteur? TTM.nl zocht het uit.

Remanufacturing is niet nieuw. Verre van dat zelfs. “Wij hebben al meer dan twintig jaar een remanufacturing-programma”, vertelt woordvoerder Nico van der Klugt van Scania Benelux. Niet alle fabrikanten hanteren overigens de term ‘remanufacturing’, Scania bijvoorbeeld heeft het liever over ‘ruilonderdelen’ of het nog iets beter klinkende ‘service exchange parts’. Maar om welke ‘parts’ gaat het dan? Onder de ruilonderdelen die Scania in dit programma hanteert, vallen motoren, versnellingsbakken, verstuivers, roetfilters, koppelingsplaten, differentieels, remcilinders, compressoren, retarders, dynamo’s en startmotoren. “Natuurlijk wordt het programma regelmatig uitgebreid”, aldus Van der Klugt. “De laatste uitbreiding was het Euro 6-roetfilter.” Misschien goed om aan te geven: remanufacturing betekent niet dat de transporteur het specifiek door hem gebruikte onderdeel ‘remanufactured’ weer terugkrijgt. Dat komt de levertijd natuurlijk niet ten goede. Juist die levertijd is van belang bij het streven naar zoveel mogelijk uptime. Van der Klugt: “De levertijd is gelijk aan nieuwe onderdelen. Fastmovers (meer dan drie verkopen per jaar) zijn direct beschikbaar bij de

De XPI-injector, een van de vele onderdelen uit het ruilprogramma van Scania.
De XPI-injector, een van de vele onderdelen uit het ruilprogramma van Scania.

Scania werkplaats. De slowmovers en grote componenten zijn beschikbaar in het Scania Parts Center in Opglabbeek, België. Deze onderdelen kunnen binnen drie uur in elke Scania werkplaats in de Benelux geleverd worden.” Dat gebeurt vaak, want volgens Scania bestaat 12 procent van de onderdelenomzet uit ruilonderdelen. Dat percentage is overigens al jaren ongeveer gelijk. Ruilonderdelen zijn technisch weer gelijk aan nieuwe, maar zijn bij Scania zo’n 25 procent goedkoper dan nieuwe onderdelen. De garantie is bij Scania hetzelfde als die van nieuwe parts: twaalf maanden. Wie nog goedkoper uit wil zijn, kan bij Scania Benelux ook terecht voor gebruikte onderdelen. Van der Klugt: “Het assortiment gebruikte onderdelen overlapt de ruilonderdelen. Gebruikte onderdelen zijn goedkoper dan ruilonderdelen. Gebruikte onderdelen zijn wel gecontroleerd, maar niet geremanufactured. Op gebruikte onderdelen krijgt de klant ook garantie.”

RWPL

DAF Trucks heeft in Eindhoven de RWPL, wat staat voor Revisie Werkplaats. Daar zijn specifiek voor DAF’s remanufacturing-programma ongeveer 90 personen permanent werkzaam. “Het gaat hier echt om een team specialisten, dicht bij de fabriek. Dat garandeert dat alle processen net zo streng bewaakt zijn als bij de productie van nieuwe productgroepen”, aldus Rutger Kerstiens van DAF Trucks. DAF reviseert op dit moment zestien productgroepen, waaronder complete motoren, long- en short-blocks, versnellingsbakken, startmotoren, dynamo’s en injectoren. “We onderzoeken voortdurend of we het aantal productgroepen kunnen uitbreiden. Niet alleen vanuit het kostenoogpunt van onze klanten, maar ook vanuit milieu-overwegingen. Bij revisie hergebruikt DAF namelijk de originele onderdelen zo veel mogelijk”, legt Kerstiens uit. DAF wil niet kwijt in welke mate remanufacturing deel is van de onderdelenomzet, maar spreekt van een ‘aanzienlijke vraag’. De kostenbesparing voor de transporteur komt volgens DAF neer op 20 tot 30 procent ten opzichte van een nieuw onderdeel. De garantie is voor gereviseerde onderdelen hetzelfde als voor nieuwe: een jaar. DAF benadrukt echter dat het op sommige productgroepen zelfs twee jaar is, dubbel zoveel als voor een nieuw onderdeel dus! “DAF begrijpt dat de uptime van trucks van groot economisch belang is. Daarom zijn vrijwel alle gereviseerde onderdelen op voorraad in onze distributiecentra en kunnen dus binnen 24 uur in een truck worden gemonteerd. Dat geldt zelfs voor versnellingsbakken met een sterk afwijkende specificatie. Deze ‘slow movers’ worden direct op klantvraag samengesteld en zijn binnen een etmaal ter plaatse”, aldus Kerstiens.

Oudere trucks

Volvo wijst niet alleen op de lagere prijs van ruilonderdelen, maar ook dat het voordelig is voor het milieu.
Volvo wijst niet alleen op de lagere prijs van ruilonderdelen, maar ook dat het voordelig is voor het milieu.

Het vervangen of reviseren van onderdelen ligt natuurlijk meer voor de hand naarmate de leeftijd van het voertuig stijgt. Remanufacturing is juist voor oudere trucks voordelig, zegt Volvo Group, waar natuurlijk Volvo Trucks en Renault Trucks onder vallen. Beide truckmerken beschikken over een volledig Reman-programma. “Met name op oudere voertuigen is een ruilonderdeel een zeer goede optie, omdat de klant hiermee de beschikbaarheid, kwaliteit en garantie van een nieuw onderdeel heeft, tegen een zeer gunstige prijs”, zegt Luuk Roelofs, manager parts van Volvo Group Trucks Nederland. “Naarmate het voertuig ouder wordt, ontstaat er steeds meer vraag naar goedkoper onderhouden en repareren, waarmee ruildelen een uitstekende optie zijn. Wij zien een groeiende vraag naar ruildelen, omdat de klant, ondanks dat hij kan kiezen uit vaak goedkopere oplossingen, kiest voor kwaliteit, duurzaamheid, zekerheid en garantie. Door een steeds completer aanbod is het voor klanten aantrekkelijker geworden om hun voertuigen met onze ruildelen tegen een gunstige prijs kwalitatief perfect te onderhouden en te repareren.” Volvo Group hecht veel waarde aan het aanbieden van ruilonderdelen, mede omdat het groen is. Roelofs: “Door ruilonderdelen aan te bieden wordt er ruim 80 procent bespaard op de energie die nodig is voor de productie van nieuwe onderdelen. Daarnaast wordt er ook nog eens 85 procent bespaard op het benodigde materiaal. Hiermee heeft dus niet alleen de klant het voordeel van dezelfde kwaliteit tegen een lagere prijs, maar is

Bij Renault Trucks is een Reman-onderdeel zo’n 30 procent goedkoper dan een nieuw onderdeel.
Bij Renault Trucks is een Reman-onderdeel zo’n 30 procent goedkoper dan een nieuw onderdeel.

het ook nog eens voordelig voor het milieu, een belangrijke kernwaarde binnen de Volvo Group.” Volvo Trucks en Renault Trucks hebben een volledig remanufacturing-programma, dat alleen voor Volvo al ruim 700 verschillende onderdelen telt. De typen onderdelen die in het ruilprogramma voorkomen, lopen uiteen van relatief kleine onderdelen zoals dynamo’s, startmotoren en drukgroepen, tot grotere componenten zoals turbocompressoren, krukassen, versnellingsbakken en zelfs complete ruilmotoren. Een Reman-onderdeel is zo’n 30 procent goedkoper dan een nieuw onderdeel en krijgt dezelfde garantie als een nieuw onderdeel. Roelofs: “Dit is het geval omdat ruilonderdelen helemaal als nieuw worden opgebouwd en getest. In veel gevallen is een Reman-onderdeel door alle product updates en tussentijdse verbeteringen (die in de Reman-fabriek bij het opnieuw opbouwen van het geretourneerde onderdeel worden geïntegreerd) zelfs beter geworden dan op het moment dat dit onderdeel nieuw was. Alle geleverde ruildelen zijn dus voorzien van de laatste stand der techniek en worden door ons als nieuw bestempeld met dezelfde garantie als een nieuw onderdeel.”

Verschil

Ook bij MAN krijgt een remanufactured onderdeel dezelfde garantie als een nieuw onderdeel. MAN claimt de hoogste besparing van alle merken: tot 40 procent goedkoper. MAN hanteert de naam Originele Onderdelen Ecoline voor haar Reman-programma. Het Ecoline-programma omvat zo’n 25 onderdelen, van cilinderkoppen tot koppelingsplaten en van krukassen tot vliegwielen. “Het programma wordt ook regelmatig uitgebreid, recent nog met remklauwen”, vertelt Ivar ten Tuijnte van MAN Truck en Bus Nederland.

Hier bij MAN worden alle gebruikte onderdelen eerst eens goed gewassen.
Hier bij MAN worden alle gebruikte onderdelen eerst eens goed gewassen.

Ook MAN wil niet te veel kwijt over de verschillen tussen een Reman-onderdeel en dat van een merkonafhankelijke leverancier. “Er is zoveel afhankelijk van de kwaliteit van het onderdeel. Er zijn heel veel verschillende producten op de markt”, houdt Ten Tuijnte zich op de vlakte. “Het gebruik van Originele Onderdelen Ecoline neemt elk jaar nog toe. Klanten hebben groot vertrouwen in de kwaliteit, en het assortiment wordt nog steeds uitgebreid. Ruilen is nu eenmaal sneller dan repareren”, aldus Ten Tuijnte. Hoe snel dan precies? “MAN Nederland heeft veel onderdelen standaard op voorraad in ’s-Heerenberg. Dealers kunnen drie keer per dag beleverd worden. Indien wij het niet op voorraad hebben, maar de fabriek in Duitsland wel, dan is de levertijd twee dagen”, aldus Ten Tuijnte.

Statiegeld

Mercedes-Benz verbindt de lagere prijs die Reman biedt, originele ruilonderdelen zijn 35 procent goedkoper, aan milieuvoordelen. “In vergelijking met de productie van nieuwe onderdelen is voor het recyclen van de ruilonderdelen dan ook maar een fractie van de grondstoffen en energie nodig. Dat spaart het milieu. De kostenbesparing die we door het recyclen realiseren, geven we meteen aan de klant door”, aldus woordvoerder Jan van Gelderen van Mercedes-Benz Nederland. “Voor de onderdelen die retour komen, wordt dan ook een retourwaarde gerekend in de vorm van statiegeld.” Mercedes-Benz zet al heel lang in op remanufacturing. Bijna tien jaar geleden al werd het gevierd dat de 500.000ste motor werd gereviseerd in de speciale fabriek daarvoor in Mannheim.

Mercedes-Benz breidde zijn Reman-programma recent uit met het dieselpartikelfilter.
Mercedes-Benz breidde zijn Reman-programma recent uit met het dieselpartikelfilter.

Het Reman productassortiment, van startmotoren, remcilinders, injectiepompen, volledige motoren, turbocompressoren of cilinderkoppen tot volledige aggregaten, omvat bijna 10.000 ruilonderdelen voor Mercedes-Benz Trucks.Al deze onderdelen zijn verkrijgbaar bij het Mercedes-Benz servicepunt. Het assortiment wordt constant ge-updated met producten. “Als voorbeeld kunnen we hier het Dieselpartikelfilter voor nemen dat vanaf dit jaar ook in het Reman-programma zit. Deze filters worden met een door Mercedes-Benz gepatenteerd proces compleet gereviseerd en gereinigd, met het grote voordeel dat Mercedes-Benz voor het geretourneerde onderdeel statiegeld betaalt, en de kosten voor het onderhoud van de truck zo kan reduceren, met een maximale beschikbaarheid van het voertuig”, aldus Van Gelderen. Reman-onderdelen zijn vrijwel altijd direct leverbaar. Voor complete aggregaten is de levertijd afhankelijk van de werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden. Als er een Reman-onderdeel leverbaar is, wordt dit ook in de onderhoudscyclus meegenomen. De garantie die gegeven wordt op een ruilonderdeel van Mercedes-Benz is een jaar, net zoveel als dat op een nieuw onderdeel.

Schakeldeksels

Ook Iveco’s programma voor ruilonderdelen heet Reman. Iveco wil het liefst alle voor Reman geschikte onderdelen in het programma opnemen. “Dat is wel de bedoeling”, zegt Tomas Lekens, marketing manager Parts & Service Benelux van CNH Industrial. “Eerst werd er gestart met de meest courante onderdelen, zoals motoren, versnellingsbakken, alternatoren, starters, turbo’s, injectoren en remklauwen, maar ondertussen is er reeds uitgebreid naar Denox-pompen, schakeldeksels en stuuraandrijving.” De uitbreiding van het gamma is een van de redenen dat de afzet van Iveco Reman nog altijd groeit. Volgens Lekens is de gemiddelde kostenbesparing van Iveco Reman ten opzichte van een nieuw origineel onderdeel ongeveer 25 procent. Ook bij Iveco is de garantie dezelfde als bij nieuwe onderdelen. Lekens: “Al deze onderdelen zijn onmiddellijk uit voorraad leverbaar. De ruildelen zijn geen onderhoudsgevoelige delen. Deze worden voornamelijk gebruikt bij breuken.”

Na deze rondgang langs alle grote fabrikanten is één ding zeker: het remanufacturing-aanbod is ‘reuze’ en het groeit nog altijd. Wie altijd kiest voor nieuwe onderdelen, moet eens even meerekenen: altijd minimaal 25 procent prijsvoordeel, met een garantie die gelijk is dat van een nieuw onderdeel. Levertijd: zo snel mogelijk en even snel als een nieuw onderdeel. Conclusie: het Reman-onderdeel is een serieuze, kwalitatief gelijkwaardige optie naast een nieuw onderdeel. Je bent als transportbedrijf wel bijna gek, en anders toch een dief van je eigen portemonnee, als je er niet voor kiest.

Auteur: Arjan Velthoven

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juli/augustus 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer