"Overheid blokkeert met hoge accijnzen groei biodiesel" • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

“Overheid blokkeert met hoge accijnzen groei biodiesel”

“Als de regering de accijnzen op de tweede generatie biodiesel niet verlaagt, gaat het de verkeerde kant op met de ontwikkeling van duurzame brandstoffen in ons land”, zegt Cees Bunschoten, directeur van Biodiesel Kampen. Biodiesel uit Kampen is een van de twee bedrijven in Nederland (een derde is op komst), dat brandstof (biodiesel) uit horeca-afval produceert.

Bunschoten: “Door te hoge accijnzen is biodiesel uit horeca-afval niet meer rendabel te produceren”, zegt hij. De Kampenaar: “De productiekosten van tweede generatie biodiesel, zo wordt brandstof uit oude frituurolie en vet genoemd, bedragen 75 eurocent per liter. Daar bovenop heft de overheid 38ct accijns en over dat totaal nog eens 19 procent BTW (21,5ct). Daarmee kost een liter duurzame biodiesel aan de pomp 1,34. Een liter fossiele diesel kost 1,19 per liter. Wil duurzame biodiesel een alternatief zijn, dan moet de prijs omlaag tot onder het niveau van gewone diesel, omdat het iets minder zuinig is dan fossiele diesel.”

Het bedrijf Biodiesel in Kampen kent een onstuimige groei. In november 2006 begon het bedrijf op het industrieterrein de Haatland en het telt inmiddels 35 werknemers. Per jaar levert het 55 miljoen olie, voornamelijk voor de bijmenging van gewone diesel. De overheid heeft verplicht dat bij elke liter dieselolie 3,25 procent biodiesle moet worden toegevoegd. In 2010 moet het percentage naar 5,75 procent. “Dat is een prachtige ontwikkeling voor de duurzame energie”, erkent Bunschoten. “Maar nog beter zou het zijn als we de tweede generatie biodiesel ook rechtstreeks kunnen leveren aan de transportsector. Die staat het water aan de lippen. Zjn zouden dus gediend zijn met goedkopere tweede generatie biodiesel. Een vrachtwagen gebruikt elke week 800 liter diesel. Dus tel uit je winst.”

In Nederland zijn momenteel alleen het bedrijf in Kampen en een in Emmen (een derde in Amsterdam is in de maak) in staat om tweede generatie biodiesel te maken uit een horeca-afvalstroom (frituurolie en vet). Samen zijn de drie bedrijven straks in staat om te voorzien in 50 procent van de huidige Nederlandse behoefte aan biodiesel.De ontwikkeling van deze duurzame brandstof lijkt te woirden belemmerd door maatregelen van de overheid, meent Bunschoten. “De accijnspolitiek van de overheid gooit echt roet in het eten als het om een verdere uitbouw van de productie van tweede generatie biodiesel gaat. Het is inmiddels duidelijk dat er aan biodiesel van de eerste generatie grote nadelen kleven. De tweede generatie biodiesel heeft daar echter geen schuld aan en is al in voldoende mate beschikbaar. Duurzame biodiesel heeft vooralsnog echter een duw in de rug nodig. Ik pleit ervoor dat de overheid de accijns op tweede generatie biodiesel voor onbepaalde tijd verlaagt. Daarmee krijgt het de kans om de milieubelastende eerste generatie te vervangen.” Die accijnsverlaging vloeit overigens vanzelf weer terug naar de overheid, betoogt Bunschoten. “Met name transporteurs zijn kien op het halen van voordelen en maken snel de overstap naar duurzame biodiesel. Op het moment dat hun brandstofkosten dalen, stijgt hun winst en komt de verlaagde accijns via de hogere vennootschapsbelasting weer terug in de staatskas.”

Bron: De Stentor


Auteur: Arjan Velthoven

 

ttm.nl

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer