fbpx Ga naar hoofdinhoud

Overheid en bedrijfsleven wil CO2-standaard voor compleet bedrijfsvoertuig

Het kabinet en brancheorganisaties TLN, Bovag, Evofenedex en de Stichting Natuur en Milieu kunnen goed leven met de door de Europese Commissie voorgestelde CO2-standaard voor trucks. Er is echter ruimte voor verbetering, zo laten de organisaties weten in een discussiepaper. Daarin wordt gepleit voor een uitbreiding van de normen op trailers, aanhangers en carrosseriebouw.

De gezamenlijke partijen concluderen in hun paper dat er dus een norm moet komen op het niveau van het gehele voertuig, en niet alleen voor het trekkende voertuig. De norm moet, zo staat te lezen in het paper (zie onderstaand document onderaan deze tekst), ‘in eerste instantie zijn gebaseerd op default aannames voor trailer of opbouw.’ Deze norm dient te worden gedifferentieerd naar de verschillende in de certificering onderscheiden voertuigcategorieën. De norm moet bindend zijn voor het verkoop gewogen gemiddelde van alle voertuigen van een fabrikant binnen de aangewezen categorie en ex-ante worden vastgesteld. Een norm uitgedrukt in gram CO2 per kilometer heeft sterk de voorkeur. Mits zorgvuldig ingericht, steunen de partijen flexibiliteiten bij het toepassen van de norm. De partijen adviseren de Europese Commissie aandacht te hebben voor handhaving van de norm en een boetebeleid.

[pdf issuu_pdf_id=”180627063600-83eab65abeff40d881ecb6a101d4186e” width=”640″ height=”480″ layout=”1″ bgcolor=”FFFFFF” allow_full_screen_=”1″ flip_timelaps=”6000″ ]

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer