Paccar en Eaton gaan samen hybridetechnologie ontwikkelen voor zware trucks. De producten die voortkomen uit de samenwerking komen vooralsnog enkel op de markt in Kenworth en Peterbilt trucks voor de Noord-Amerikaanse markt. Naar verwachting start de productie eind 2009.

Eatons hybridesysteem voor zware trucks zal gebruikmaken van een geautomatiseerde versnellingsbak met een ‘direct’ parallel hybride systeem. Daarbij wordt een elektromotor/generator geplaatst tussen de geautomatiseerde koppeling en de Fuller Ultrashift transmissie. Hierdoor kan energie teruggewonnen worden die anders verloren gaat tijdens het remmen; deze energie wordt vervolgens opgeslagen in accu’s. Wanneer het elektrisch koppel gecombineerd wordt met het motorkoppel, zorgt de opgeslagen energie voor verbeterde prestaties, een gunstiger toerental voor de motor of volledig elektrische aandrijving. Transportondernemers die gebruik maken van het
Paccar-Eaton hybridesysteem voor zware trucks zullen profiteren van een lager brandstofverbruik, zowel tijdens het rijden als tijdens het stilstaan op truckstops, zo verwachten de partners.
Voorlopig heeft de samenwerking een Amerikaans karakter en is er geen sprake van dat ook zware
DAF trucks met hybridetechnologie kunnen worden uitgerust.
Eaton en DAF werkten overigens al wel nauw samen met bij de ontwikkeling van hybride-prototype van de DAF LF.