In Duitse media werd afgelopen weken gesuggereerd dat Transport en Logistiek Nederland voor Nederland, in navolging van Groot-Brittannië, boetes tot wel 1000 euro voor appen achter het stuur ambieert. Dat klinkt interessant, maar TLN nuanceert het beeld een beetje.
Volgens Die Welt wil TLN graag dat er technische mogelijkheden komen om het gebruik van smartphones achter het stuur te voorkomen. Die zouden er dan al bij de fabricage ingebouwd moeten worden en daarom zou overleg met fabrikanten noodzakelijk zijn.
Hetzelfde artikel suggereert dat TLN wel wat zien in hogere boetes voor appen achter het stuur. Als voorbeeld zou Groot-Brittannië moeten dienen, waar je meteen 1000 euro kwijt bij bent bij het gebruik van een smartphone achter het stuur. TTM.nl heeft TLN om een reactie gevraagd en de branche-organisatie nuanceert het beeld dat in Die Welt wordt geschetst. “Alleen het verhogen van de boetes heeft weinig effect. Het probleem zit hem in de pakkans: die moet omhoog. We zien dat de politie goede stappen zet op dat gebied. Bijvoorbeeld door touringcars in te zetten, om vrachtwagenchauffeurs te kunnen betrappen op appen achter het stuur. En de politie doet nu een experiment met een camera die registreert of weggebruikers hun telefoon handmatig bedienen tijdens het rijden. TLN juicht dit soort experimenten toe. Zonder het vergroten van de pakkans, heeft het verhogen van de boetes weinig zin”, aldus woordvoerder Quinten Snijders. “Wij gaan niet over de hoogte van boetes, dat is aan de overheid. Het ministerie van Justitie en Veiligheid overweegt de boetes verhogen. TLN is desgewenst bereid om met de overheid in gesprek te treden over een effectievere aanpak. Daar kunnen preventie, pakkans, boetebedragen onderdeel van zijn. Maar daar gaan wij nu niet op vooruit lopen.”
Van mij mogen ze zelfs het rijbewijs afpakken wanneer je als chauffeur gepakt wordt voor appen achter het stuur.
Ik vind dat wij een voorbeeld functie hebben en ons professioneel moeten gedragen op de weg.