Ga naar hoofdinhoud

‘Parkeren in Rijnmond beter in kaart brengen’

Elf gemeenten in de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) en Rijkswaterstaat (RWS) ervaren overlast van foutief en onveilig geparkeerde vrachtauto’s. Om hier verbetering in te brengen presenteerden de MRDH, het Havenbedrijf Rotterdam en RWS dinsdag plannen om het parkeren van vrachtauto’s beter te organiseren.

ParkerenDe elf gemeenten, Barendrecht, Brielle, Capelle aan den IJssel, Hellevoetsluis, Lansingerland, Nissewaard, Ridderkerk, Rotterdam, Schiedam, Vlaardingen en Westland,  gaan gezamenlijk hun Algemene Plaatselijke Verordeningen (APV’s) aanpassen, zodat tegen het foutief parkeren binnen de bebouwde kom kan worden opgetreden. Op verzorgingsplaatsen langs de snelwegen mag alleen nog in de vakken worden geparkeerd. Vanaf 1 juni a.s. wordt hierop actief gehandhaafd. De partijen zijn inmiddels ook gestart met een structurele monitoring van het parkeergedrag van chauffeurs. Transport en Logistiek Nederland (TLN) is positief over de regionale afstemming en de monitoring.

Op de langere termijn is een structurele uitbreiding van de parkeercapaciteit in de regio Rotterdam -ook buiten het havengebied- onontkoombaar. Het vervoer van goederen en met name containers over de weg zal blijven groeien, ondanks het toenemend transport over water en spoor. TLN is positief over de geplande uitbreiding van de truckparking Waalhaven eind dit jaar met 100 parkeerplaatsen en de komst van Maasvlakte Plaza in mei 2017 met 359 nieuwe parkeerplaatsen. Daarmee wordt de parkeercapaciteit in de Rotterdamse haven flink uitgebreid en worden de logistieke activiteiten die bij een mainport als de Rotterdamse haven horen, op de juiste wijze gefaciliteerd.

TLN heeft vanaf het begin kunnen adviseren over de plannen. Voor TLN is het van groot belang om een objectief en betrouwbaar beeld te hebben van de locaties waar chauffeurs foutief parkeren, de problemen die dat oplevert en waar chauffeurs wel kunnen parkeren. Dat beeld is er nu nog niet maar wordt nog via de genoemde monitoring verkregen. Dit is van belang, omdat de truckparkings van het Havenbedrijf Rotterdam tegen hun maximale bezetting aan lijken te zitten op doordeweekse nachten en in het weekend. Ook op de verzorgingsplaatsen langs de snelwegen in de regio zijn dan geen parkeerplaatsen meer beschikbaar. Het is dus nog de vraag of de hierboven beschreven uitbreidingen voldoende zijn voor de hele regio. TLN vindt dat gratis parkeren langs de snelweg, ook voor het maken van de nachtrust, mogelijk moet blijven. Voor beveiligde truckparkings met voorzieningen kan een reële vergoeding worden gevraagd. TLN heeft er ook op aangedrongen dat pas na minimaal een maand wordt gestart met de actieve handhaving. Chauffeurs moeten weten waar ze terecht kunnen voordat bekeuringen worden uitgedeeld.

3 reacties op “‘Parkeren in Rijnmond beter in kaart brengen’

  • Michel

    Een belangrijk punt komt hier niet in naar voren, bij diverse RWS parkeerplaatsen staat een bord met maximaal 24 uur parkeren…
    Gaat men dit ook controleren, nu hebben de chauffeurs die het weekend rijden in de Rijnmond geen plaats om hun korte pauze te maken (0,45 uur)…

  • Vol Gas

    Ze moeten nog meer klieren in Rotterdam met parkeren en milieunormen.
    Heb net in de krant gelezen dat Antwerpen meer omgezet heeft afgelopen periode en Rotterdam is gedaald…

  • Sjonnie

    Wellicht ervaren wij ook overlast als we verplicht tussen de plathoofdige collega’s moeten gaan staan, misschien overnachten wij ook het liefst zo rustig en comfortabel mogelijk?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer