Nieuws

Het personeelstekort in de transport- en logistiek sector neemt zulke vormen aan dat het de groei van de sector belemmert. De zorgen zijn een smet op een verder uitstekend 2017, waarin meer omzet, meer winst en een versterking van de financiële positie werden behaald. Dat concludeert de jongste Conjuctuurenquête​ die Transport en Logistiek Nederland onder de leden heeft gehouden.

TLN vroeg ondernemers voor de Conjunctuurenquête naar de situatie van hun bedrijf en naar een beoordeling van de economie. Bijna 800 bedrijven deden mee aan het onderzoek. Dat geeft een representatief beeld van de sector.

Het aantrekken van de Nederlandse economie heeft zich vertaald naar meer omzet en winst. De bedrijvigheid is in de laatste twee kwartalen van 2017 weer op het niveau gekomen van voor de crisis die voor de sector halverwege 2007 begon. De stijging gaat verder door, rapporteert meer dan 60 procent van de bedrijven over het laatste kwartaal van vorig jaar. Voor veel ondernemers verliep 2017 positiever dan zij aan het begin van het jaar dachten, vooral in het laatste kwartaal. Over het geheel genomen sluit 84 procent van de bedrijven het jaar af met winst. Dat percentage is de laatste twaalf jaar nog nooit zo hoog geweest. 70 procent van de ondernemers vindt de financiële positie van hun bedrijf sterk of zeer sterk. Vooral verhuisbedrijven en bouwgerelateerde ondernemingen draaiden afgelopen jaar bovengemiddeld goed.

Het ondernemersvertrouwen staat op het hoogste punt in achttien jaar. De orderportefeuille voor het komende kwartaal is in de afgelopen negen jaar niet eerder zo goed gevuld geweest als nu. Een recordaantal bedrijven is van plan dit jaar uit te breiden. Een derde wil investeren in materieel, 45 procent denkt aan meer personeel. Personeelskrapte is echter een groot punt van zorg en houdt veel ondernemers uit de slaap. 60 procent van de ondervraagden vindt het moeilijk of zeer moeilijk om aan voldoende personeel te komen. Er zijn maar liefst 7000 vacatures voor vrachtwagenchauffeurs en chauffeurs van bestelauto’s. De zogeheten vacaturegraad (hoeveelheid vacatures op aantal medewerkers) is voor chauffeurs op vrachtauto’s 4 procent en voor berijders van bestelwagens 3,7 procent. De problemen bij het vinden van goed middenkader en verhuispersoneel zijn nog veel groter.

De effecten van het personeelstekort kunnen groot zijn. Een stagnering van de groei van transport en logistiek kan uitstralen naar de rest van de economie. Onvoldoende transportmogelijkheden kunnen hun weerslag hebben op andere delen van de economie, van bouwbedrijven tot supermarkten en van kledingwinkels tot mensen die willen verhuizen.

Om dit vraagstuk aan te pakken zet TLN zich samen met FNV Transport & Logistiek, CNV Vakmensen en VVT in voor voldoende in- en doorstroom van medewerkers, via het Sectorinstituut Transport en Logistiek. Aan de ene kant door (leerling)werknemers te interesseren voor het vak. Maar ook door mensen te interesseren via zogeheten ‘zij-instroom’: mensen die vanuit andere sectoren in de sector een baan zoeken. Vorig jaar maakten maar liefst 2.638 mensen op deze manier hun droom waar: ze werden vrachtwagenchauffeur. De ambitie voor 2018 is om 2.500 nieuwe chauffeurs te laten instromen in de sector. Ongeveer 1.000 jongeren via BBL en 1.500 via door- en zij-instroom. Om te zorgen voor extra chauffeurs start via het Sectorinstituut een nieuwe wervingscampagne ikwordvrachtwagenchauffeur.nl​​ voor 1.500 nieuwe door- en zij-instromers.

4 reacties op “Personeelstekort belemmert verdere groei transportsector

  1. Roel Overduin schreef:

    Ik zou graag overstappen naar vrachtwagenchauffeur als beroep maar er zijn wel wat belemmeringen die ik tegenkom. Mijn leeftijd (56) is er een, een andere is dat ik de overstap niet kan betalen. Het verschil tussen mijn huidige inkomsten en die ik zou krijgen als chauffeur is te groot. Ik zou voor 40 uur op de vrachtwagen bruto krijgen wat ik nu voor 32 uur netto verdien bij mijn huidige werkgever (welzijnsorganisatie). En dan hebben we het nog niet eens over het feit dat ik weliswaar al jaren dagelijks op de weg zit maar geen ervaring op de vrachtauto heb, Wel mijn C-rijbewijs incl code 95 behaald, maar wat is dat dan echt waard?

    Dus zeg het maar. In hoeverre zijn die 7000 vacatures nu echt in te vullen met doorstromers, mensen die het vak echt in willen, ervaring op de weg hebben, passie voelen voor vrachtauto’s besturen als je die mensen vervolgens financieel niet veel te bieden hebt. En weet je, ik wil best een stapje terug qua inkomsten, maar we hebben het hier toch echt over een grote sprong achteruit, ik kan ‘m niet betalen, hoe graag ik ook zou willen.

  2. Mark schreef:

    Oke de vacaturegraad voor bestelwagens is bijna hetzelfde als die voor vrachtwagens.

    De afgelopen jaren ben ik koerier geweest op een bestwelwagen. Wat ik kan vertellen is dat er totaal geen personeelstekort is.

    Er is alleen een tekort aan mensen die voor een afbraaktarief 12 tot 15 uur per dag zonder pauze willen laten uitbuiten onder een zzp ‘schijnzelfstandigheids’constructie.

    Bij vrachtwagenchauffeurs is er ook nog geen echt tekort. Kijk, in Australie daar hebben ze tekort aan vakmensen en mensen voor ongeschoold werk. Daar verdienen de blue collars meer dan de white collars. Maar hier moet een chauffeur alsnog op de gekste tijden werken voor een salaris wat ruim onder modaal ligt.

    Ik zelf heb wel pas mijn C en code 95 gehaald en ga dus binnenkort op banenjacht. Heeft mij 3000,- euro gekost en dat is alleen omdat ik alles gelijk haalde. Code 95 is het meest treurige wat ik dit jaar heb meegemaakt. Serieus, 300,- betalen om een dagdeel te leren hoe een pompwagen werkt. Te triest voor woorden. 400,- om een ochtend tussen pionnetjes door te rijden in een oud barrel terwijl je tijdens het C examen al hebt moeten laten zien dat je rotondes kan rijden en kunt aandokken…

    Ik denk dat iedere weldenkende jongere die dit meemaakt tijdens die cursus tot de realistatie zal komen dat er weinig betere manieren zijn om je toekomst te vergooien dan dit. Dan sta je daar, urenlang in de kou te kijken hoe je een laadklep moet bedienen(een knop en een joystickje). Als je dan bedenkt dat zelfrijdende trucks een deel van het werk gaan overnemen in de toekomst en de overgebleven chauffeurs moeten vechten om de laatste banen… Nee dan doe je het alleen als je zoals ik gek bent op rijden en graag alleen bent.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven