Nieuws

Personeelstekort gaat nu echt pijn doen

1

Ondanks dat alle bedrijfssectoren in de komende twee jaar een gezonde groei laten zien, verwacht ABN AMRO dat zij minder hard gaan groeien dan in 2018. Vooral bedrijven in de transportsector en de zakelijke dienstverlening beschouwen het groeiende tekort aan personeel als een belemmering voor groei. Dit blijkt uit de meest recente Sectorprognoses 2019 en 2020 van ABN AMRO.

De agrarische sector (+2 procent) doet het in 2019 zelfs beter dan verwacht, net als de industrie (+3,5 procent) en de retail (+2 procent). Nadat de productie in de landbouw, als gevolg van de zeer droge zomer, daalde, zijn de vooruitzichten voor volgend jaar positiever. Zo verwacht ABN AMRO dat de productie weer toeneemt, vooral in de plantaardige sectoren. Ook in de industrie is in 2019 ondanks alle onzekerheden sprake van groei, hoewel deze in 2020 (2,5 procent) gaat afzwakken. Retailers opereren in een complexe markt. Ondanks dat consumenten naar verwachting minder koopkracht hebben en kritischer zijn geworden, laat de sector retail zowel in 2019 als 2020 een volumegroei van 2 procent zien.

Vooral bedrijven in de transportsector en de zakelijke dienstverlening beschouwen het groeiende tekort aan personeel als een belemmering voor groei. Zo heeft de transportsector sinds het derde kwartaal van 2018 echt last van een tekort aan arbeidskrachten, met name in het wegvervoer, bij opslagbedrijven en logistieke dienstverleners.

Bijna 35 procent van de ondernemers in de transportsector geeft aan dat het tekort aan arbeidskrachten een belemmering vormt. Dat percentage is nog nooit zo hoog geweest. Het aantal openstaande vacatures lijkt steeds sneller te groeien. Personeel dat wel beschikbaar is, wordt steeds duurder. Dat zet de toch al dunne winstmarges verder onder druk, vooral in het goederenvervoer over de weg. Het is zorgwekkend dat transportondernemers er zelfs in deze tijden van hoogconjunctuur niet in slagen kostenstijgingen door te berekenen aan hun klanten. In 2019 zullen de lonen nog sneller groeien en daarmee kunnen de marges verder verslechteren.

De groei van de transportsector valt naar verwachting iets terug, van naar schatting 2,5% in 2018 naar 2,0% in 2019. We verwachten dat de import en export licht aantrekken, wat een stuwend effect zal hebben op de volumes. Daarentegen zal de tragere groei van de particuliere consumptie en van de bouw een rem op de volumegroei geven, vooral in het wegvervoer. In de zeevaart zijn de volumes, gemeten in gewicht (tonnen) al langer aan het dalen. Dat komt doordat in de havens minder overslag is van bulkgoed als kolen als gevolg van de sluiting van kolencentrales. Toch groeit de omzet, dankzij de snelle groei van containeroverslag. De binnenvaart is gevoelig voor ontwikkelingen in andere sectoren, zoals de bouw en in de industrie. Daardoor kan de volumegroei in de binnenvaart wat worden afgeremd.

Wereldwijd zijn er veel onzekerheden, zoals de dreiging van een ‘harde’ Brexit. Een chaotische Brexit heeft een grote impact op de transportsector, zoals het ontstaan van files bij de douane en een krimp van de export naar het Verenigd Koninkrijk.

In de zakelijke dienstverlening is het tekort aan hoogopgeleid personeel eveneens een hindernis voor groei, aangezien het steeds moeilijker wordt om openstaande vacatures te vervullen. Zo kunnen uitzendbureaus de grote vraag naar arbeid niet meer bolwerken, en is voor het eerst sinds jaren een groeivertraging zichtbaar. Ook in de bouw en horeca eist het personeelstekort zijn tol. Zo worden in de bouw opdrachten afgewezen, omdat er onvoldoende vakmensen zijn en sluiten sommige restaurants hun deuren vanwege een structureel tekort aan personeel.

ABN AMRO verwacht dat de groei in veel sectoren gaat afkalven door het chronische gebrek aan personeel. Tegelijkertijd neemt de vraag naar arbeidskrachten met specifieke, vaak technologische kennis sterk toe. “De personeelstekorten beginnen nu echt pijn te doen en op korte termijn verwachten wij daar geen verandering in. Bedrijven zien zich dan ook genoodzaakt ingrijpende maatregelen te nemen. Een mogelijke oplossing is om extra te investeren in opleiding en training, maar dat alleen is niet voldoende”, benadrukt Franka Rolvink Couzy, Hoofd Sector Research van ABN AMRO. “De uitdaging voor ondernemers ligt in het vinden van nieuwe manieren om personeel aan zich te binden. Dit kan bijvoorbeeld door het bieden van flexibele werktijden, of het geven van extra salaris als mensen bereid zijn meer uren te maken. Ook is het van groot belang dat bedrijven inzetten op automatisering en robotisering om het structurele tekort aan arbeidskrachten het hoofd te bieden.”

1 reactie op “Personeelstekort gaat nu echt pijn doen

  1. boenstra schreef:

    hier in het noorden is geen chauffeurs te kort ervaren chauffeurs staan hier aan wal.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven