Ga naar hoofdinhoud

Peugeot Partner maakt prima eerste indruk

In een net als Nederland uiterst zonnig Frankrijk reed TTM.nl vandaag de eerste kilometers met de nieuwe Peugeot Partner. De tweelingbroer van de Citroen Berlingo scoort vooral door zijn weggedrag en zijn praktische gebruiksmogelijkheden.

Na meer dan tien jaar succesvol te zijn geweest maakt de oude Partner plaats voor de nieuwe. Nou ja, bijna dan, want de oude Partner blijft nog een tijdje leverbaar als Partner Origin (vanaf 10.990 euro).
De nieuwe Partner is wat betreft zijn uiterlijk flink aangepast en zijn neus deelt hij nu met die van de Expert. Opvallend is dat de auto ondanks het nieuwe design herkenbaar is als Peugeot Partner. Hij is er in drie carrosserievormen: een met een lengte van 4,38 meter, een met een lengte van 4,63 meter en een ‘plancher cabine’, of te wel een chassis-cabine geschikt voor opbouw naar wens. De dimensies van het exterieur van de nieuwe Partner zijn groter dan bij zijn voorganger

Multi-Flex
Maar eerst even achter het stuur: in de cabine is het prettig toeven, met goed verstelbare stoelen en een reeks aan opbergruimten. In de versie die wij redden zat een Multi-Flexbank: een in twee delen neerklapbare bank naast de bestuurder. Daardoor kunnen er in theorie drie mensen mee in de Partner, maar een korte praktijktest wees uit dat dit al snel te krap is. De bank mist in Nederland sowieso wat functionaliteit, door het verplichte volledige tussenschot.

De laadruimte oogt mooi ruim, maar hij lijkt niet optimaal te profiteren van de groei van de Partner. Als we optimistisch meten komen we aan een iets grotere laadlengte als met de oude Partner, een iets hoger dak en een fiks smallere laadbreedte. Een pluspunt is wel dat de wielkasten veel minder de laadruimte in steken, waardoor een europallet goed te laden is. Een zijschuifdeur rechts is standaard, een tweede is optioneel, net als een inwendig laadrek dat over de hele lengte van het dak reikt. De Partner is verkrijgbaar met twee laadvermogens: 550 en 750 kg. De net als de Plancher Cabine (834 kg) in het najaar leverbare verlengde Partner (L2) heeft 673 kilogram laadvermogen. 

Uitstekend weggedrag
Tijdens de eerste rit met de nieuwe Partner valt zijn uitstekende weggedrag op. Het onderstel van de Partner is dat van de personenauto Peugeot 308, en het levert dan ook het weggedrag van een personenauto: stabiel, koersvast en comfortabel. Daarmee scoort deze nieuwe Partner zeer goed. Het motorenaanbod bestaat uit een benzinemotor en twee 1.6 HDi diesels van 75 en 90 pk. Een 90 pk met dieselpartikelfilter wordt later dit jaar leverbaar.

Even duur
De Peugeot Partner is er vanaf 10.990 euro voor de benzineversie, de goedkoopste diesel kost duizend euro meer. Prijzen die niet veel verschillen met de Berlingo. Er zijn twee uitrustingsniveaus, en natuurlijk een heel pakket aan accessoires. De Peugeot Partner staat vanaf half mei bij de dealer.

 

Lees meer over de nieuwe Peugeot Partner in de eerstvolgende editie van TTM.nl
 

Eén reactie op “Peugeot Partner maakt prima eerste indruk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer