De vorige week ontslagen topman van Volkswagen, Bernd Pischetsrieder, zou de aangewezen man zijn om de fusie tussen MAN en Scania in goede banen te leiden. Die wens heeft de Raad van Commissarissen van Volkswagen uitgesproken. In de internationale automotivebranche wordt daar sceptisch op gereageerd.
Volkswagen heeft 34 procent van de aandelen van Scania en is ook hoofdaandeelhouder bij MAN. VW speelt zodoende een sleutelrol bij de onderhandelingen en branchekringen vragen zich daarom hardop af of Pischetsrieder wel de juiste man is om de onderhandelingen te leiden. “Als je ziet hoe Pischetsrieder afgevoerd werd, vraag je je af waarom juist hij dit voor voor Volkswagen strategisch zeer belangrijke project moet leiden”, aldus een anonieme branchekenner. Pischetsrieder zou na zijn ontslag ‘zeer verzwakt en weinig geloofwaardig’ overkomen.
Pischetsrieder was daarentegen de belangrijkste sparringspartner van MAN-topman Samuelsson. Als hij niet langer aan de onderhandelingen mag deelnemen, wordt voor een einde van de fusiegesprekken gevreest.
Pischetsrieder was daarentegen de belangrijkste sparringspartner van MAN-topman Samuelsson. Als hij niet langer aan de onderhandelingen mag deelnemen, wordt voor een einde van de fusiegesprekken gevreest.
Auteur: Arjan Velthoven