Ga naar hoofdinhoud

Plan: 1000 waterstoftrucks in Noorwegen in 2023

De Noorse Waterstofassociatie (NHF) heeft ambitieuze plannen bekend gemaakt om in 2023 1000 waterstoftrucks op de weg te hebben.  “We moeten de overgang naar emissieloos vervoer versnellen”, zegt secretaris-generaal Kristian E. Vik. NHF lanceerde het plan tijdens een ontbijtbijeenkomst tijdens Arendalsuka 2018.

Samen met Greensight heeft de NHF een notitie voorbereid die de status van een verbintenis met waterstofauto’s internationaal weergeeft. In Arendal presenteerden Hilde Holdhus, Greensight en Kristian E. Vik in NHF het potentieel voor het gebruik van waterstoftrucks op Noorse wegen.

Waterstof als nul-emissie-brandstof voor zwaar transport ondervindt momenteel een sterke groei op weg naar commercialisering. In de Verenigde Staten is ontwikkeling al ver door Nikola’s grote toewijding, maar ook in Europa gebeurt er te veel. In de notitie beschrijft Greensight verschillende ontwikkelingsprojecten die gaande zijn over de hele wereld.

Op basis van gesprekken met bedrijven heeft Greensight 500 voertuigen per jaar geschat als  realistisch is om eigen productielijnen voor op waterstof gebaseerde distributievoertuigen te hebben. “Het geeft een aanzienlijke prijsdaling wanneer de jaarlijkse productie toeneemt”, legt Hilde Holdhus uit in Greensight. Naast de algemene schaalvoordelen houden de grootste besparingen bij hogere volumes verband met de prijs van het brandstofcelsysteem. Ter vergelijking: een dieselchassis voor een overeenkomstig voertuig met Euro 6-motor kost 110.000 tot 130.000 euro. Nog steeds goedkoper, maar een veel kleiner prijsverschil dan tegenwoordig, zegt Holdhus.

Greensight heeft ook gekeken naar de brandstofkosten. De beoordeling is dat waterstof minder duur is dan diesel als brandstof als de prijs lager is dan 5,80 euro per kilo waterstof, terwijl diesel minder duur is als brandstof als de waterstofprijs meer dan 5,80 euro per kilo bedraagt. “Het is mogelijk om dat te bereiken door gecoördineerde inkoop en constructie van 30 distributievoertuigen, zelfs zonder ondersteuning van Enova”, zegt Martin Hirth in Greensight, die samen met Holdhus het rapport heeft opgesteld.

Algemeen secretaris Kristian E. Vik van de NHF is van mening dat Noorwegen nu een unieke kans heeft om de leiding te nemen in de toewijding aan emissievrije vrachtwagens – net als in het personenvervoer. “We zien dat verschillende landen in waterstofvrachtwagens investeren, ook in Europa. In Zwitserland hebben een aantal belangrijke spelers meegewerkt aan een grote onderneming die al in 2019 30-40 waterstoftrucks op de weg zou kunnen betekenen, en enkele honderden in enkele jaren. In de voorhoede van het initiatief staat Swiss Coop, een grote groothandel, die ook tankstations heeft. De ambitie van Coop is om in 2023 fossielvrij te zijn en ze zijn volledig afhankelijk van het op de weg brengen van een reeks waterstoftrucks om dit doel te bereiken. Vik vindt dit een goed startpunt. “Door samen te werken met het Zwitserse initiatief kan Noorwegen bijdragen aan een snelle toename van de vraag naar waterstoftrucks. Het is tijd om goed te investeren in dit segment en daarom lanceren we in het Noorse Hydrogen Forum nu de ambitie van 1.000 waterstoftrucks op Noorse wegen tegen 2023”, aldus Vik.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer