Ga naar hoofdinhoud

Plus Supermarkten reorganiseert logistieke operatie

Plus Supermarkt snijdt de komende jaren fors in haar eigen logistiek. Vanaf 2020 worden alle Plus supermarkten bevoorraad vanuit één nieuw, volledig gemechaniseerd distributiecentrum. De activiteiten van de vier bestaande distributiecentra worden stapsgewijs overgeheveld naar het nieuwe distributiecentrum in Tiel. Deze toekomstvisie betekent dat circa 260 mensen op termijn hun baan verliezen.

Plus sleutelt al langer aan haar logistiek. Sinds begin januari is de supermarktdistributie van Noordendorp Transport overgeheveld naar Simon Loos.

Jan Brouwer, algemeen directeur: “We willen volgend jaar starten met de bouw van een hypermodern distributiecentrum in het centrum van het land. Een belangrijke stap voor Plus, want opereren vanuit één volledig gemechaniseerd distributiecentrum zorgt voor een substantiële kostenreductie. In deze competitieve branche is dat belangrijk voor de concurrentiepositie van Plus in de toekomst. Het is niet een besluit dat je zomaar neemt, want het heeft een grote impact op een deel van onze medewerkers. Het houdt namelijk ook in dat we op termijn de activiteiten van de vier bestaande regionale distributiecentra stapsgewijs gaan toevoegen aan het nieuwe distributiecentrum. Het eerste distributiecentrum gaat in onze visie over ongeveer drie jaar over. Dit geeft ons de tijd om onze medewerkers te helpen in de begeleiding naar hun nieuwe toekomst.”


Plus heeft op dit moment vier regionale distributiecentra voor houdbare producten. In Haaksbergen, Middenbeemster, Hendrik Ido Ambacht en Ittervoort. De spreiding en omvang van de huidige distributiecentra was de aanleiding om de totale structuur van het logistieke netwerk te evalueren. Door de activiteiten te centraliseren is Plus in staat haar logistieke activiteiten fors efficiënter in te richten wat belangrijk is voor de concurrentiepositie van Plus in de toekomst.

Het voorgenomen nieuwe distributiecentrum gaat alle 262 Plus supermarkten bevoorraden. Dat dit distributiecentrum volledig gemechaniseerd wordt voor het totale houdbare assortiment, is uniek in de Nederlandse foodretail. Het nieuwe distributiecentrum staat op 9,3 hectare grond en is 41.000 m2 groot.

Bij het ontwerp van het pand spelen ook de laatste ontwikkelingen op het gebied van duurzaamheid een belangrijke rol. Dit komt met name tot uiting in materiaalgebruik, de warmteterugwinning en waterhuishouding. Daarnaast heeft Plus nog een optie van 80.000 extra vierkante meter voor uitbreidingsmogelijkheden in de toekomst.

Op termijn wil Plus de activiteiten van de vier regionale distributiecentra voor houdbare producten stapsgewijs onderbrengen in het centrale distributiecentrum. Er werken in de huidige vier distributiecentra circa 700 medewerkers. Dit zijn zowel medewerkers met een vast als tijdelijk dienstverband en hulpkrachten. Gezamenlijk betreft dit 435 fte. Het nieuwe distributiecentrum biedt werkgelegenheid aan circa 250 fte, daarvan is de verwachting circa 175 fte met de huidige medewerkers in te kunnen vullen.

Over de toekomstvisie en de voorgenomen besluiten die daaruit voortvloeien gaat Plus in gesprek met de Ondernemingsraad en vakbonden. Plus zorgt vanzelfsprekend voor een sociaal plan, waarbij het uitgangspunt is om de medewerkers zo goed mogelijk te begeleiden van werk naar werk.

De voorgenomen bouw van het nieuwe distributiecentrum start, na het nemen van een formeel besluit, medio 2017. De verwachting is dat de eerste activiteiten van de bestaande distributiecentra over drie jaar overgeheveld worden. Het nieuwe distributiecentrum is dan medio 2020 volledig operationeel.

Plus maakt voor verse en vriesverse producten gebruik van twee distributiecentra in Barendrecht en Utrecht. Deze activiteiten, die in beheer zijn van externe partijen, vallen buiten deze reorganisatie.

Eén reactie op “Plus Supermarkten reorganiseert logistieke operatie

  • NABOTH CORNELIS VAN LUIJK

    Waarom zie ik nooit bij nieuw te bouwen DC s , dat het expeditie kantoor niet bij de poort getekend is, zoals bij het DC van Albert Heyn in Pijnacker. Ooit meegemaakt bij een nieuw DC van LIDL in de buurt van Rennes (FR), dat zodra de poort om zes uur opengaat de hele parkeerplaats leegloopt en iedereen zijn auto schots en scheef op het terrrein parkeert en als je voor een dock moet allerlei trucs moet maken om je wagen voor een Dock te zetten.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer