In ons land zijn nog maar 2500 Poolse vrachtautochauffeurs werkzaam. Ook in de tuinbouw stangeert de Poolse opmars. In Polen zelf komt men inmiddels handen tekort.
Het aantal van 2500 wordt in het AD genoemd door Jan Heilig van FNV Bondgenoten: “Het enthousiasme bij grote Nederlandse bedrijven om goedkope Poolse chauffeurs in te zetten is getemperd.’’ Een en ander heeft te maken met de kwaliteiten van de Oosteuropeanen. Ook winkelketens zouden om de zelfde reden niet happig zijn op de Oost-Europeanen.
Steeds meer Polen zoeken een baan in eigen land. In Polen is inmiddels een tekort ontstaan van 30.000 chauffeurs. De lonen zijn daar in de afgelopen jaren enorm gestegen. Ook LTO Nederland merkt dat er voor de seizoensarbeid in de agrarische sector minder Polen naar ons land komen.
Steeds meer Polen zoeken een baan in eigen land. In Polen is inmiddels een tekort ontstaan van 30.000 chauffeurs. De lonen zijn daar in de afgelopen jaren enorm gestegen. Ook LTO Nederland merkt dat er voor de seizoensarbeid in de agrarische sector minder Polen naar ons land komen.
Bron: AD
Auteur: Pieter Wieman