Polen legt zich niet neer bij de mogelijke gevolgen van een EU-voorstel om de inzet van vrachtwagenchauffeurs in andere landen aan banden te leggen.
EU-commissaris Bulc wil in mei dit jaar de arbeidsomstandigheden van chauffeurs in Europa verbeteren met nieuwe regels. Polen wil echter geen nieuwe regels. “De verbetering van arbeidsomstandigheden kan ook binnen het bestaande kader”, zei Justyna Skrzydło, vice-verkeersminister afgelopen week in Brussel.
Skrzydło klinkt daarmee bijna hetzelfde als TLN, dat zich in januari niet aansloot bij een ‘Road-Alliance’ van West-Europese landen die zich primair inzetten tegen social dumping. Volgens Polen zullen de nieuwe regels van Bulc het voor Poolse chauffeurs moeilijker maken in andere EU-landen aan het werk te gaan. Polen rijden meer vracht in Europa dan welke andere EU-natie ook.
De verwachting is dat de diverse EU-lidstaten in de komende maanden elkaar nog fors zullen bevechten voor het voorstel van Bulc wordt gepresenteerd.
Bron: Euractiv
In Polen blijven dus
Als de Polen niet meer in een ander EU land mogen werken, dan mogen de Nederlanders dat ook niet.
Ik raak daardoor me baan kwijt. (Ik werk in een ander land.)
Maar die regel maakt voor bedrijven niet zoveel uit.
Nu werkt die Pool nog bij een Nederlands bedrijf, dan zet het bedrijf een bedrijfje in Polen op, en werkt de Pool in Polen, en vervolgens komen ze gewoon in Nederland rijden.