Nieuws

Het zekeren van meeneemheftrucks verdient aandacht. De voorschriften zijn onduidelijk en dat heeft in een aantal gevallen tot boetes geleid. Dat meldt TLN, dat bij de politie heeft gepleit voor meer duidelijkheid.

De meeste meeneemheftrucks rusten op twee stalen balken en zijn naar achteren opgesloten door een opstaande rand. Deze methode van zekeren is in Nederland zeer gangbaar en werkt in de praktijk goed. Als extra beveiliging kan de meeneemheftruck aan beide zijden nog aanvullend worden gezekerd met behulp van kettingen of spanbanden. Voorwaarde is wel dat zowel de meeneemheftruck als het voertuig waar ze op vastzitten, zijn voorzien van extra sjorogen.

Over deze aanvullende methode van zekeren bestaat de nodige onduidelijkheid. De vraag is in hoeverre het verplicht is om dit te doen. De wetgeving is daar niet duidelijk over. Het gevolg is dat er op de weg door handhavers verschillend mee wordt omgegaan. Sommige korpsen volstaan met een waarschuwing, in andere regio’s zijn er boetes opgelegd. Zelfs ook bij voertuigen die niet beschikten over extra sjorogen. TLN betreurt deze gang van zaken. De organisatie is voorstander om meeneemheftrucks, indien mogelijk, extra te zekeren, maar vindt dat er niet zomaar verbaliseerd kan worden als de heftruck enkel via de gebruikelijke methode is vastgezet. Het advies is om hiertegen in beroep te gaan.

TLN heeft de politie gevraagd tot duidelijke landelijke afspraken te komen inzake de toepassing van de voorschriften voor het zekeren van meeneemheftrucks. De politie heeft toegezegd het onderwerp bij het eerstvolgende landelijke handhavingsoverleg in juni op de agenda te zullen plaatsen. Tot die tijd kunnen de regels op de weg nog verschillend worden geïnterpreteerd. Om problemen zoveel mogelijk te voorkomen, is het raadzaam om de aanwezige hulpmiddelen voor het extra zekeren van meeneemheftrucks zoveel mogelijk te gebruiken.

Bron: TLN

2 reacties op “Politie deelt boetes uit voor onvoldoende zekeren meeneemheftruck

  1. De Handhaving op dit gebied is eigenlijk niet te doen omdat er niets staat omschreven in de handhavings wet , in tegenstelling tot andere grote vervoers landen Engeland ,duitsland ,Frankrijk.
    Dit had makkelijk in de nieuwe wetgeving (1 jan 2018 ingegaan) meegenomen kunnen worden . maar het lijkt erop dat er wat te interpreteren moet blijven .
    waarom wordt het gebruik van meeneemheftrucks toch zo moeilijk gemaakt de laatste jaren , terwijl er in de bijna 50 jaar dat ze gebruikt worden geen enkel ongeval is gebeurd
    waarbij de oorzaak bij de meeneemheftruck (of de gevolgen ervan) lag.

  2. Oscar Ebbeling schreef:

    Spanbanden zijn in de regel een goede oplossing mits er ook gekeken wordt na de juiste sterkte en of deze niet beschadigd Zijn. Daarbij is een keuring ook van ook van belang. AnderZijds is het van belang ook de juiste opleiding te hebben bij het gebruik van de meeneemheftruck. Een normaal heftruckcertificaat voldoet niet. (Www.her-opleidingen.nl) Ook dient men rekening te houden met een zg. Leveranciersverklaring tav de schoteldruk. Kortom er komt wel meer bij kijken. De denk ook maar eens aan het MMBS bord dat zichtbaar is, of het niet dragen van een gordel.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven