Poolse chauffeurs hebben vorig jaar via gerechtelijke procedures aanvullende onkostenvergoedingen kunnen claimen bij transportbedrijven. Ten onrechte, heeft het Poolse Constitutionele Hof onlangs vastgesteld. Transportbedrijven kunnen de onkostenvergoedingen nu weer terug gaan claimen. Dat schrijft advocatenkantoor Vallenduuk in hun meest recente nieuwsbrief.
De rechtszaken gingen om een bepaling over onkostenvergoedingen in de Poolse arbeidswetgeving. Deze onkostenvergoeding maakte echter geen onderscheid tussen een dag- en nachtvergoeding waardoor chauffeurs stelden dat de onkostenvergoeding die zij hadden gekregen slechts de dagvergoeding betrof en zij nog aanspraak maakten op een additionele nachtvergoeding. Uiteindelijk ging het Poolse Hooggerechtshof mee in deze uitleg en volgde er een golf van procedures waarin er telkens aanzienlijke nabetalingen werden toegewezen.
Deze nabetalingen zijn nu een halt toegeroepen door het Poolse Constitutionele Hof. In een uitspraak van 24 november jl. oordeelde het Hof dat de bepalingen in de Poolse arbeidswetgeving betreffende het toekennen onkostenvergoedingen voor Poolse chauffeurs in strijd met de Grondwet is. Volgens het Constitutionele Hof is de constructie van deze bepalingen zodanig, dat dit leidt tot grote verschillen in interpretaties en daarmee tot onvoorspelbare juridische gevolgen zodra op grond hiervan procedures worden gestart. Het Constitutionele Hof oordeelde dat de huidige bepalingen met name voor internationale chauffeurs ontoereikend waren. Volgens het Constitutionele Hof brengt de aard van de werkzaamheden van een internationale chauffeur met zich mee dat niet kan worden volstaan met een verwijzing naar de algemene bepalingen betreffende de onkostenvergoedingen. Deze dienen een eigen regeling te krijgen. De huidige regeling is in strijd met het vertrouwensbeginsel en kan daarmee niet dienen als wettelijke grondslag voor het toekennen van onkostenvergoedingen, aldus het Constitutionele Hof.
Deze uitspraak zal naar verwachting een enorme impact op de huidige arbeidswetgeving in de transportsector hebben. In de eerste plaats zullen de regels betreffende de beloning aan chauffeurs herzien moeten worden. Ten tweede, de werkgevers die de laatste jaren enorme nabetalingen hebben verricht, hebben nu een mogelijkheid om deze bedrag terug te vorderen of daar anderszins voor gecompenseerd te worden. Vallenduuk Advocaten verwacht dan ook een hausse aan claims vanuit de diverse Poolse transportbedrijven.