Ga naar hoofdinhoud

PostNL profiteert van pakketbezorging

Het derde kwartaal van 2017 is goed geweest voor PostNL. De postvolumes dalen, maar de pakketbezorging blijft maar groeien. De omzet van PostNL ging daarom omhoog, net als het bedrijfsresultaat. De bezorging van pakketten leverde afgelopen kwartaal 274 miljoen euro aan omzet op, ruim een vijfde meer dan een jaar eerder.

Herna Verhagen, CEO van PostNL: ”Ons resultaat in het derde kwartaal was beter dan vorig jaar door een sterke performance bij Pakketten en dankzij een aantal positieve incidenten bij met name Mail in Nederland. Dit vertaalt zich in een omzet gerelateerd aan e-commerce van 37 procent over de eerste negen maanden van 2017. Wederom het bewijs dat we goed op weg zijn met het versnellen van onze transformatie om de aanbieder van post- en logistieke diensten in de Benelux te zijn.

Bij Pakketten bevestigt de sterke volumegroei van 23 procent onze solide positie in de logistieke e-commerce markt in de Benelux. De omzet steeg met bijna hetzelfde percentage (21 procent), ook geholpen door de stijgende internationale volumes en de recente overnames in logistieke dienstverlening. De voortgang in België begint zijn vruchten af te werpen, wat tot uitdrukking komt in de volumegroei van ruim 30 procent in de eerste negen maanden van dit jaar. Over de gehele linie waren het bedrijfsresultaat en de operationele efficiency sterk.

Het resultaat bij International liet niet de verwachte verbetering zien en dit blijft de aandacht van het management houden. We zagen een sterke volumedaling bij Mail in Nederland, deels door de toegenomen concurrentie van stapelaars, geholpen door eerdere ACM maatregelen. Uitgezonderd van de impact van regelgeving, konden we een gedeelte van het negatieve volume/prijs/mixeffect en andere bedrijfseffecten opvangen door verdere kostenbesparingen. Mede dankzij positieve incidenten, waaronder hogere opbrengsten uit de verkoop van panden, was het resultaat beter dan vorig jaar. De Nederlandse postmarkt is fundamenteel veranderd en volumes zullen naar verwachting verder afnemen. De regelgeving moet aan deze nieuwe situatie worden aangepast en een ordelijke en rationele aanpassing van de structuur van de postmarkt mogelijk maken. Als we ook op de lange termijn in een dergelijke krimpmarkt de betrouwbaarheid van en de toegang tot de postdienst en fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden willen kunnen blijven garanderen, menen wij dat consolidatie onvermijdelijk is. Ik herhaal daarom onze eerdere oproep aan de politiek.

Onze outlook voor 2017 blijft ongewijzigd. We blijven op weg om een onderliggend cash bedrijfsresultaat voor het volledige jaar te kunnen rapporteren aan de onderkant van onze eerdere aangegeven bandbreedte van tussen 220 miljoen en 260 miljoen euro, gezien de sneller dan verwachte ontwikkeling van de impact van eerdere ACM-maatregelen en de ontwikkelingen bij International. Door de voortgang die we boeken bij de implementatie van onze strategie blijft ons streven om progressief dividend te betalen.”

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer