Nieuws

De omzet van het Nederlandse wegtransport mag dan wel groeien, de rendementen lopen terug. Daar helpt geen hoogconjunctuur aan, noteert Rabobank in haar ‘Transportupdate’ kwartaalbericht, en de verduurzaming van de markt komt er door in gevaar. Het lijkt tijd voor de overheid om duurzamer transport te stimuleren. Tegelijkertijd vraagt de branche om een digitaliseringsslag.

Sinds twee jaar is sprake van omzetgroei binnen de wegtransport. De totale omzet in het wegvervoer is in het eerste kwartaal van 2018 ten opzichte van een jaar eerder met 5,2 procent gestegen. Daarvan wordt 2,3 procent verklaard door prijsstijgingen van transport. “Als we de toename van de brandstofkosten buiten beschouwing laten, dekt de prijsstijging naar schatting 3,7 procent van de kosten. De totale marge neemt dus af met 1,4 procent. Voor ondernemingen die hun brandstofkosten niet volledig kunnen doorbelasten aan de klant is het tekort nog groter”, analyseert de Rabobank.

Een tweede uitdaging is de krapte op de arbeidsmarkt. Ondernemers weten het personeelstekort nog onvoldoende door te berekenen in hogere prijzen. Terwijl de (loon)kosten wel gestegen zijn. Vooral in tenders blijven de prijzen gewoonweg te laag. Al met al doet de sector als geheel dus meer voor minder.

De verwachting is dat de ingezette omzetstijging het komend jaar blijft aanhouden. Net als de toename in het aanbod van goederen. Een stijging van 3 – 3,5 procent lijkt voor 2018 realistisch omdat de groei in onderliggende sectoren zoals bouw, retail en horeca, doorzet. Echter, zonder een substantiële prijsverhoging zal deze groei voor de sector weinig opleveren.

De afgelopen jaren zijn de rendementen in de sector al minimaal geweest waardoor de buffers van ondernemers beperkt zijn. Vooral op de middellange termijn schuilt hier een groot gevaar in. Als de prijzen door een afname van de vraag weer dalen, maar de kosten op het huidige niveau blijven, bijvoorbeeld. Een harde sanering en consolidatie van de markt is dan onvermijdelijk. Bedrijven die deze marktverandering overleven zijn de partijen met een goede prijs-kwaliteitverhouding en bedrijven die integraal onderdeel zijn van de supply chain. MKB-partijen zullen slechts overleven in nichemarkten, of door zich aan te sluiten bij branchegenoten.

Grote investeringen in duurzame transportmiddelen zijn moeilijk terug te verdienen vanwege de lagere marges. De exploitatiekosten van deze transportmiddelen zijn nu namelijk nog twee tot drie keer hoger ten opzichte van de huidige bestelbussen en vrachtwagens. “Om verduurzaming te bereiken, zal dit dus in de prijs berekend moeten worden. En dient de overheid de transitie naar meer duurzaam transport (deels) te faciliteren. Pas dan bereiken we een verschuiving in de markt”, zo vraagt Rabobank duidelijk om overheidsingrijpen.

Het verbeteren van marges en het oplossen van het personeelstekort kan niet zonder verdere digitalisering. Veel gehanteerde werkwijzen in de logistiek zijn al tientallen jaren onveranderd. Hierdoor zijn papieren laadbrieven, pakbonnen, in- en uitslagscans nog steeds heel gebruikelijk. Dit kan en moet anders, zegt Rabobank. Digitalisering is natuurlijk niet een doel op zich, het is een middel om processen te optimaliseren en hierdoor kosten te besparen of kwaliteit te verbeteren. Als gevolg van deze digitale transformatie krijgt de mens wel een andere rol binnen het proces.

De krapte op de arbeidsmarkt treft ook de logistieke vastgoedmarkt. Daarom wordt gezocht naar nieuwe vastgoedoplossingen. Enerzijds wordt er nieuw gebouwd, anderzijds komt steeds meer ouder vastgoed beschikbaar voor herontwikkeling. Deze ontwikkelingen leiden potentieel tot overcapaciteit.

De uitbreidingstrend binnen het logistiek vastgoed betekent veranderingen in het distributielandschap. Kleinere distributiecentra of zogeheten crossdocklocaties verhuizen naar de rand van de stedelijke gebieden. Daarvandaan worden goederen overgeladen van vrachtwagens in kleinere, emissieloze voertuigen. “We zien ook steeds vaker dat supermarkten een functie als distributiecentra aannemen. Bij toekomstige vastgoedontwikkeling dient rekening gehouden te worden met deze veranderingen in het landschap. Een mooi voorbeeld van duurzame logistiek is Cityhub. Dit bedrijf bundelt goederenstromen van verschillende ondernemingen op één locatie aan de rand van de stad. En legt de last-mile af met duurzame transportmiddelen”, aldus Rabobank.

Bron: Rabobank

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

x
Mis niet langer het laatste nieuws

Schrijf u nu in voor onze nieuwsbrief.

Inschrijven