Ga naar hoofdinhoud

Prijsvechtersmentaliteit verdwijnt uit TMS-markt

Leveranciers van TMS-software blijven zich vooral richten op de integratie van hun oplossing met andere systemen. Hierin is een lichte verschuiving zichtbaar van hoofdzakelijk koppelen met mobiele toepassingen zoals boordcomputers naar interfaces met andere systemen in de keten, waaronder WMS, Advanced Planning & Scheduling (APS) en ERP-systemen.

Dit meldt Capgemini Consulting in haar ‘Transportation Report 2007’. Sinds 2003 onderzoekt Capgemini elke twee jaar de trends en ontwikkelingen op de TMS-markt. Dit jaar werd naast de Europese ook de Noordamerikaanse markt in het onderzoek meegenomen.
“De Nederlandse TMS-markt wordt volwassener”, vindt Luc Scheidel, principal consultant bij Capgemini en één van de auteurs van het Transportation Report 2007. “Er treden weinig nieuwe aanbieders meer tot de markt toe, terwijl diverse leveranciers hun krachten hebben gebundeld. Door fusies en overnames is een aantal sterkere partijen ontstaan dat meer geld beschikbaar heeft voor productontwikkeling en integratie.” In ons land geldt dat o.a. voor Centric Logistic Solutions, GMT Logistic Solutions, Four Soft Netherlands, Greencat, Kewill en Qurius.
Scheidel merkt bovendien dat Nederlandse logistiek dienstverleners minder vaak een prijsvechtersrelatie hebben met hun TMS-leverancier. “Het wordt meer een partnerschap waardoor de kans op een succesvolle implementatie stijgt.”
Het aantal TMS-implementaties blijft gestaag groeien, zo concludeert Capgemini verder. Van de aanbieders die Nederland als thuismarkt hebben, had Qurius met 73 het hoogste aantal nieuwe implementaties in 2006. Nummer twee was Four Soft Netherlands met 40 implementaties, gevolgd door TANS (26), Catlogic (17), Groeneveld (12), Nachon (12), Kewill (11), Centric (9) en Com-Unit (2). Overall heeft GreenCat inmiddels de meeste implementaties in ons land.
 
 


 
 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer