Ga naar hoofdinhoud

PRIMEUR + VIDEO – Alles over de nieuwe Iveco Stralis

Iveco heeft dinsdag het doek afgetrokken van de nieuwe Stralis. Die ‘nieuwe’ Stralis ziet er aan de buitenzijde uit als zijn voorganger, en ook het interieur is niet veranderd, maar de aandrijflijn is fors vernieuwd met tal van innovaties. Iveco lanceert zelfs de uitvoering Stralis XP als toppunt van efficiency. Ook op het gebied van CNG/LNG is er nieuws te melden.

Bij de presentatie stonden twee termen centraal: TCO en CO2. In een flitsende voorstelling liet Iveco die twee versmelten tot TCO2, en liet vervolgens de Stralis XP zien, die TCO2-kampioen werd gedoopt. Die XP ziet er strak uit, maar wie twee keer kijkt ziet dat de Stralis aan de buitenzijde slechts minimaal is aangepast. “We hebben bewust de keus gemaakt de cabine niet te veranderen. We geloven dat hij goed is zoals hij is en hebben nu ingezet op efficiency. Iveco gaat niet een miljard euro investeren om een cabine als statussymbool aan klanten te kunnen bieden”, zet Iveco CEO Pierre Lahutte meteen de piketpaaltjes uit.

Iveco heeft in plaats van geld steken in een cabine nu 300 tot 350 miljoen euro gestoken in het verbeteren van de aandrijflijnen. De Cursor 9, 11 en 13 hebben allemaal een flinke update gekregen. Zo heeft de Cursor 11 meer koppel gekregen bij de vermogens 420 en 480 pk, en de Cursor 13 heeft meer vermogen gekregen en kan nu ook 510 en 570 pk leveren. Gebleven is het Hi-SCR systeem, waarmee Iveco nu kan voldoen aan Euro 6 C. Nieuw is een beter energiemanagementsysteem, waardoor de motor een beter rendement heeft. Ook wordt vanaf nu gebruik gemaakt van olie met lage viscositeit. En tenslotte hebben alle motoren een anti-stationairstand gekregen, waarbij de motor na een bepaalde tijd stationair te hebben gedraaid automatisch uitschakelt. Nieuw op de Stralis is ook de Hi-Tronix 12 gangs automaat van ZF. Het is de bak die we kennen als ZF Traxon, maar dan zonder de dubbele koppeling. Ook nieuw is een volledig nieuwe achteras en ophanging. Tevens nieuw bij alle Stralissen is een herindeling van het chassis, met een nieuwe plek voor bijvoorbeeld de accu’s, helemaal achter aan in een box. Een brandstofbesparende tool op de nieuwe Stralis is de EcoSwitch, die we ook kennen van de Daily. Deze ‘switch’, die overigens automatisch door de auto wordt bediend, knijpt op basis van totaalgewicht de snelheid en het koppel.

Wie zuinig rijden tot kunst wil verheffen of gewoon meer geld wil verdienen met zijn business, kan nu bij Iveco terecht voor de Stralis XP. Die heeft alle hierboven genoemde features van de Stralis, maar ook nog meer. Zo is er nu Hi-Cruise, een predictive cruise control, maar het houdt ook predictive shifting en ecoroll in. Allemaal op basis van GPS in combinatie met ACC. De XP staat op banden van Michelin, de X Line Energy, met minder rolweerstand. De nieuwe achteras kan bij de XP worden geleverd met een ratio van 2.47. Dat betekent bij een snelheid van 85 km/h 100 toeren minder, en ook dat scheelt weer diesel. Er gingen verhalen rond dat Iveco bij haar motoren nu naast SCR ook EGR gaat toepassen. Dat klopt, maar het Smart EGR dat Iveco gebruikt bij de 480 pk en 570 pk versies van de Stralis XP, dient niet om CO2-reductie te behalen. Dat bereiken wel al prima met Hi-SCR, aldus Iveco. Smart EGR gebruikt 8 procent van het uitlaatgas om de injectie te vervroegen. Dat komt het brandstofverbruik ten goede, betoogt Iveco. Dat het merk ervoor kiest om alleen hogere vermogens met dit slimme systeem uit te rusten, bevreemdt enigszins. Een dergelijk systeem zou ook prima op bijvoorbeeld een gangbare auto als de 460 pk kunnen werken. De systemen die nu worden genoemd als onderdeel van de Stralis XP, kunnen in veel gevallen ook gewoon als optie op de ‘normale’ Stralis worden geleverd, met uitzondering van Smart EGR. Een extra toegevoegde waarde voor de XP is de beschikbaarheid van het TCO2 Live program, dat allerlei slimme modules bevat om efficiency in het bedrijf na te streven en te bevorderen. Al die features moeten er volgens Iveco toe leiden dat er met de XP maar liefst 11 procent aan brandstof kan worden bespaard. De TCO dalen met 5,6 procent, volgens schattingen van Iveco zo’n 3000 euro per jaar per truck.

Naast de Stralis XP presenteerde Iveco ook de Stralis NP. Die NP staat, natuurlijk, voor Natural Power. Het is Iveco’s nieuwe gastruck. Hij wordt leverbaar met CNG-tanks, LNG-tanks of een combinatie van beide. De NP heeft een heuse Hi-Way cabine en  kan met twee LNG-tanks wel 1500 km ver komen. Onder de vloer ligt de nieuwe Cursor 9 motor van 400 pk en 1700 Nm sterk. Het betekent dat er nu echt een LNG-truck is waar serieus internationaal transport mee kan worden gedaan. De NP is echter niet uitgerust met Hi-Tronix, maar met de ‘oude’ AS-Tronic automaat. Het Franse transportbedrijf Perrenot bestelde ter plekke bij de presentatie meteen 250 CNG/LNG trucks. Nu nog een goede infrastructuur, want in Frankrijk en veel andere landen is dat lang niet zo goed geregeld als in Nederland.

Lees een uitgebreide rij-impressie van de nieuwe Iveco Stralis in de IAA-voorbeschouwing van TTM.nl magazine.

16 reacties op “PRIMEUR + VIDEO – Alles over de nieuwe Iveco Stralis

  • Henry

    Het is en blijft een Italiaans gedrocht oftewel de “Spaghetti Mack” het minpunt aan deze wagen(s) is wel het vele kunststof wat is gebruikt in het interieur, op warme dagen als de zon urenlang op die cabine staat “branden” dan komen er kwalijke geuren/stoffen af van dat kunststof wat hoofdpijn en soms tot misselijkheid kan leiden en ik mag dat hier uit eigen ervaring wel even melden, dat hebben andere merken stukken minder, jammer voor de Iveco boys maar het cabinemodel is alweer gedateerd, de stoelen zijn te hard en schadelijk voor je rug als je hier de wettelijke 4,5 uur op mag zitten, je voelt het behoorlijk na die tijd, ook dat is een punt van aandacht wat ik ook weleens had aangegeven bij de dealer toentertijd, de aankoop van Iveco’s is toen ook op die punten en meerdere daarom niet doorgegaan.
    Grt.Henry

    1. Jan Terpstra

      Opmerkelijk dat jij van mening bent dat de stoelen niet goed zitten, IVECO levert namelijk standaard de duurdere versie van de Isri stoel in de Stralis die door de chauffeurs over het algemeen als zeer goed wordt gewaardeerd. Ik ben het met jou eens dat het cabinemodel gedateerd is maar met optische middelen zet IVECO hier toch een modern ogende truck neer waar veel is geinvesteerd in de techniek, waarmee IVECO altijd al voorop loopt, hetgeen resulteerd in een betrouwbaar product met de laagste kilometer kostprijs. Voor de transportondernemer erg belangrijk maar voor de chauffeur iets minder. De technische voorsprong van IVECO toont men aan met de EGR loze en dus minder onderhoudsgevoelige motoren en de CNG en LNG motoren die nu zelfs leverbaar zijn met 400 pk met Eurotronic automaat. Ontwikkelingen die voor de transportondernemer zeer belangrijk zijn en waar de concurrentie jaloers op is!

      1. Jan, dat van die stoelen kan ik beamen.
        Mocht van mijn werkgever een rit rijden op een IVECO-Stralis Hi-Way 460
        Wat mij direct (negatief) opviel is dat de veerweg van de stoel erg klein is.
        Dit wordt veroorzaakt door het platform waarop de stoel is bevestigd.
        Deze is erg hoog waardoor de veerweg zeer beperkt is.
        Op slechte wegdekken slaat de stoel daardoor hard op de aanslag wat voor je rug niet fijn is en het plezier in het rijden zeer negatief beinvloed.
        Scania, DAF en Mercedes laten met hun stoelen en de rest van hun cabines zien dat dat veel beter kan.
        Aandrijftechnisch is de IVECO Stralis Hi-Way echter up-to-date en menig concurrent (ver) vooruit.
        Jammer dat men de cabines dit keer geen upgrade heeft gegeven.
        Een gemiste kans.

        1. johan

          Ik heb vorig jaar ook een week op een Stralis 460 gereden, en inderdaad het platform waarop de stoel staat is te hoog, ik zat lekker als ik de vering van de stoel haalde dus helemaal naar beneden, ik ben 1.85 m lang. Ook vond ik dat het stuur niet hoog genoeg kon, het staat te diep, jammer want voor de rest is het een fijne auto, mooi geluid, goeie motoren. Ook nog een week MAN 440 gereden, daarvan het grootste manco het rempedaal wat te ver naar de stoel is geplaatst, en ook matige stuurverstelling, ik was meer gecharmeerd van de Iveco dan van de MAN.

  • Wouter

    Lang leve de airco en de mogelijkheid om een andere stoel in een auto te zetten!

    Het leven kan soms toch zo ingewikkeld zijn…

  • Ruud

    Beste Henry,

    Gelukkig komen er geen schadelijke luchten uit de uitlaat, zoals bij onze Duitse vrienden, wens je verder succes met jouw complot theorieën.

    1. Henry

      Ja een complot theorie? nou niet echt alleen ik kies voor Volvo en dat blijft zo, prima dealerschap en dat kan ik van die Iveco boys niet echt zeggen, als ik sommige con collega’s mag vernemen dan laat dat weleens te wensen over en bij Volvo heb ik daar nooit geen last van en ik moet wel zeggen dat ik pas 1x een beroep op hun heb mogen doen en dat was binnen een uur geregeld en ik stond toen wel ergens ver van een grote stad in een piepklein dorpje in Italië en dat voor Italiaanse begrippen!!!
      Kortom bij mij komt er nooit een Iveco binnen of zal worden aangekocht ook al beweren anderen dat Iveco zijn tijd ver vooruit is, nee Volvo is en blijft voor mij het ideale vervoersmiddel als vrachtwagen zijnde en ik hoop hier nog wel een aantal jaren mee door te gaan.

      1. W.schuurman

        Alles heeft zo zijn voor en tegens.ook een volvo.

  • Peter

    Technisch zal het inderdaad in orde zijn ZF bak , FPT/Iveco motoren wat een van de grootste motoren fabrikant ter wereld.
    Maar blijft natuurlijk jammer dat er niet geïnvesteerd in moderne cabine zoals Mercedes en Volvo met succes.
    En dat blijft jammer omdat de techniek wel in huis is.
    Met een echt moderne en ruime cabine kon het misschien weer wat concureren met de andere merken nu blijft het beetje een buitenbeentje.

  • Ary

    He Hery.
    je loopt toch niet met roze volvo kleppen op.? je mining lijkt daar wel op
    Je mening mag je uiteraard verkondigen maar zo een merk afbranden tja dat doen eigenlijk kindertjes onder elkaar maar een volwaa\ssen kerel…..?
    Ik begrijp het wel je bent en betje kort zichtig ,rechtlijnig en blind voor andere menigen .
    er zijn geen merken die slecht zijn alleen in jouw oogjes natuurlijk. nou succes ermee en wordt eens wakeer .

  • Docent Nederlands

    Hey Ary ! Ga aub eerst eens proberen 1 zin foutloos te schrijven..voordat je hier een reactie plaatst.

  • Iedereen zijn mening, maar een slechte truck is er niet meer! Het hangt af van welke opties jij/je Baas besteld ( Bij Jan kan je namelijk een optie bestellen die de stoel lager op de vloer zet).
    Iveco heeft gekozen om de aandrijflijn zuiniger te maken terwijl ze al 1 van de zuinigste zijn, want als transporteur kan je daar je o.a. Je geld mee verdienen. En die nieuwe cabine kom echt een keer net als bij DAF 😉

  • Bjorn

    DAF en Scania zijn wat betreft cabine modellen zelfs ouder dan de IVECO. Zelfs MAN doet al weer lang met het TGA/TGX concept. Wat ik belangrijk vind is een goede zit, een goed bed en een betrouwbare auto. Merk vind ik niet zo belangrijk.

  • Anne Smit zegt: Best een slimme zet van Iveco. De techniek zeer modern, de prijs onder de concurrentie en zuinig in gebruik. Zie hier een concept om concurrerend te kunnen zijn tegen (Oost blok) concurrentie. Liever een goede baas die een moderne Iveco stralis xp voor mij koopt en een goede loonsverhoging geeft dan een dure imago truck waar ik niks beter van word.

  • In 2015 een gloednieuwe Stralis 460 aangeschaft, erg tevreden over de auto, kleine dingetjes zijn er altijd rond productverbetering, kijk daar doorheen. Km kostprijs en brandstofverbruik zijn de belangrijkste punten voor ondernemers in de transportmarkt.
    Stralis 460 heeft standaard euro 6, retarder, 1200 liter brandstoftank, trucknavigatie, koelkast/ vriesvak, kortom écht compleet. De dealer Vika Wezep is een top dealer.
    De volgende auto is weer bij dezelfde dealer van hetzelfde merk. Een auto waar je goed de kost mee kan verdienen, ook in 4 dagen werken, denk maar eens rustig na waarom je met een vrachtwagen rondrijdt,Is dat “imago” of eenvoudig een goede
    boterham verdienen. Niemand kan een eerlijk oordeel geven na 1 week rijden, mijn reactie gaat over meer dan 200.000 km rijden op korte en lange trajecten.

  • H.J.

    Eric Horst . zo is het maar net . Ik heb zelf begin jaren 80′ 2 jaar met een Zweed gereden . prima auto , maar niet voor de toen zeer slechte wegen in het Oostblok .
    Dat was een echte “Zweedse martelkamer ” dus . Toen na veel rugklachten overgestapt op Renault R 310 en later R340 en Magnum . Iedereen lachen en meewarig kijken natuurlijk , maar ik had geen rugpijn meer en reed zuiniger dan de rest ( toen al 1: 3,4 ) met 40 Ton Gvw . en de auto koste toen ook nog eens 20.000,= Gulden minder dan een Zweed met de zelfde Pk’s . Imago zegt niets en kun je ook niet van eten !

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer