Producenten duurzame biodiesel willen accijnsverlaging • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Producenten duurzame biodiesel willen accijnsverlaging

BiodieselKampen produceert biodiesel uit afvalstoffen. Men voelt zich benadeeld door de negatieve publiciteit rond niet duurzame biodiesel en door de hoge accijns.

biodiesel kampenCees Bunschoten van BiodieselKampen zegt dat ‘2e Generatie Biodiesel’ nu beschikbaar is maar bekneld is door het accijnsbeleid van de overheid. Tweede generatie Biodiesel is volgens Bunschoten duurzaam omdat er geen regenwouden voor worden gekapt en omdat het geen beslag legt op de voedselproductiecapaciteit. Door de hoge accijnzen is tweede generatie biodiesel echter niet meer commercieel rendabel te produceren.
In Nederland zijn twee bedrijven in staat om tweede generatie biodiesel te maken uit een horeca-afvalstroom (frituurolie en vet). Een derde bedrijf is een installatie aan het bouwen. Samen zijn de drie bedrijven straks in staat om te voorzien in 50% van de huidige Nederlandse behoefte aan biodiesel. “De biodiesel die wij produceren is zeer geschikt als pure brandstof voor vrachtvervoer en eveneens voor de verplichte bijmenging bij fossiele diesel. Het voldoet aan de DIN EN 14214 norm en is volkomen duurzaam omdat het gemaakt wordt uit een reststroom van de food en feed industrie”, zegt Cees Bunschoten. “De accijnspolitiek van de overheid gooit echter roet in het eten. De productiekosten van tweede generatie biodiesel uit deze afvalstroom bedragen 75ct per liter. Daar bovenop heft de overheid 38ct accijns en over dat totaal nog eens 19% BTW (21,5ct). Daarmee kost een liter duurzame biodiesel aan de pomp € 1,34. Een liter fossiele diesel kost € 1,19 per liter (prijspeil 10 januari). Wil duurzame biodiesel een alternatief zijn, dan moet de prijs omlaag tot onder het niveau van gewone diesel, omdat het iets minder zuinig is dan fossiele diesel.”
 
Tijdelijk omlaag
Bunschoten pleit ervoor dat de overheid de accijns op tweede generatie biodiesel voor onbepaalde tijd verlaagt. Daarmee krijgt volgens hem duurzame tweede generatie biodiesel de kans om de belastende eerste generatie te vervangen.”
Die accijnsverlaging vloeit overigens vanzelf weer terug naar de overheid betoogt Bunschoten: “Met name transporteurs zijn kien op het halen van voordelen en maken snel de overstap naar duurzame biodiesel. Op het moment dat hun brandstofkosten dalen, stijgt hun winst en komt de verlaagde accijns via de hogere vennootschapsbelasting weer terug in de staatskas.”
 
Test in Brabant
Overigens kunnen automobilisten in Noord-Brabant  binnenkort bij het tanken kiezen uit  gewone diesel of duurzame biodiesel, gemaakt uit gereinigd frituurvet en restvet van slachterijen. Het Bredase BioDsl BV is de initiator daarvan. Bij deze stapt kan BioDsl rekenen op de steun van de Tilburgse ontwikkelmaatschappij Agro & Co die via zijn kapitaalfonds een belang in de biodieselproducent neemt.
 

 
Auteur: Pieter Wieman
 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer