Ga naar hoofdinhoud

Protest tegen Duits 44-tons voorstel

Het voorstel van een groep van 17 logistieke organisaties om in Duitsland het totaalgewicht voor vrachtwagencombinaties te verhogen van 40 naar 44 ton wordt niet gesteund door de UIRR, de belangenorganisatie voor gecombineerd transport.

Met de gewichtsverzwaring zou wegtransport efficiënter kunnen plaatsvinden doordat er minder ritten worden gereden, zo was de insteek van het voorstel. Dat ziet de UIRR echter heel anders. Volgens de vertegenwoordigers van het gecombineerd vervoer wordt er met een verhoging van het totaalgewicht een verschuiving van transport naar de weg gecreëerd. Dat kan volgens UIRR gezien de extra uitstoot, maar vooral de 10 procent hogere belasting van wegen en bruggen, nooit de bedoeling zijn.

UIRR wijst er ook op dat in Zwitserland bijvoorbeeld het tonnage wordt meegenomen in de te betalen tol. Mocht een 44 tonner toch ooit in Duitsland mogen rijden, dan zou de Mautstaffel moeten worden aangepast op het totaalgewicht van de combinatie, aldus UIRR.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer