Rabobank financiert City Cargo vrachttram • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Rabobank financiert City Cargo vrachttram

 De Rabobank en City Cargo hebben gisteren een overeenkomst gesloten ter ondersteuning van de uitrol van de Amsterdamse vrachttram. De bank steunt de exploitant van de vrachttram met een bedrag van twee miljoen euro. Dat meldt Logistiek.nl

Artist impression van de City Cargo in Amsterdam

De Rabobank ondersteunt het project van City Cargo omdat de bank er volgens Rabobank bestuursvoorzitter Berry Marttin alles aan wil doen om van Amsterdam een schone stad te maken. “City Cargo is een voorbeeld van een duurzaam project dat Amsterdam wil schoonhouden”, aldus Marttin.
Nadat in juli een concessieovereenkomst werd ondertekend met de gemeente Amsterdam, is City Cargo voortvarend aan de slag gegaan met het vinden van financiers. “We hebben 150 miljoen euro nodig om de vrachttram in Amsterdam echt tot wasdom te brengen”, aldus Peter Hendriks, directeur van City Cargo.

Hendriks verwacht dat deze maand de laatste financier wordt binnengehaald om het vrachttram project daadwerkelijk in gang te zetten. “Deze week nog willen we het contract ondertekenen met deze laatste partij”, aldus Hendriks. De City Cargo directeur wil nog niet prijsgeven wie dat is. “Maar als we deze laatste horde hebben genomen, staat het vrachttram project niets meer in de weg om de komende anderhalf tot twee jaar volledig uit te rollen.”

Het is de bedoeling dat uiteindelijk 53 vrachttrams, met daaraan gekoppeld ongeveer 600 zogheten E-cars, de distributie op zich gaan nemen van bedrijven en winkels in de Amsterdamse binnenstad. Inmiddels heeft City Cargo tien vrachttrams, die gebouwd worden op een Tatra-draaistel, in Duitsland besteld. Het is de bedoeling dat de voertuigen over negen maanden worden afgeleverd in Amsterdam.

“Daarnaast zijn we bezig met het realiseren van op korte termijn zes lospunten in de binnenstad. Dat aantal wordt nog uitgebreid tot vijftien”, aldus de City Cargo-directeur. Ook de realisatie van de crossdocks waar vrachtauto’s aan de rand van de stad hun lading kunnen lossen, vormt volgens Hendriks geen enkel probleem. “We kunnen er drie aan de rand van de stad realiseren die direct bruikbaar zijn.”

Het is de bedoeling dat in juli 2008 de eerste echte vrachttrams gaan rijden in de hoofdstad Amsterdam.

Afgelopen zaterdag greep City Cargo net naast de Green Challenge Award, de prijs voor het beste milieuplan.


 
Auteur: Arjan Velthoven

 

 

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer