Ga naar hoofdinhoud

RDW Symposium: LZV moet Europees worden

Om een Europees verkeersinfarct te voorkomen moet, behalve meer voertuigen en meer retourvracht, vooral de laadcapaciteit per voertuig vergroot worden. Dat is de conclusie van een gisteren door de RDW georganiseerd symposium.

Naar verwachting is het wegvervoer tegen 2020 met 50% toegenomen ten opzichte van 2000, terwijl de capaciteit van het wegennet niet evenredig zal toenemen. Lang en Zwaar Vervoer (LZV) is dan de oplossing, per voertuig kan immers meer lading worden meegenomen. Daarmee wordt ook het milieu ontzien en kostbare brandstof bespaard. Op het symposium werd de vraag beantwoord, hoe dit nu het beste toegepast kan worden in het (inter)nationale transport. De EU doet momenteel onderzoek naar vergroting van de transportcapaciteit. Ook heeft Nederland, nadat Scandinavië ons voor ging, enige jaren proeven gedaan met Lang en Zwaar Vervoer. Daarbij is gebruik gemaakt van daarvoor geschikte wegen.

Evaluatie EU richtlijn 

Tijdens het symposium vertelde dhr. John Berry van het directoraat-generaal Transport en Energie van de Europese Commissie, dat ‘Europa’ momenteel de huidige vervoersrichtlijn ’96/53 EU’ evalueert. Het instituut Transport & Mobility uit Leuven is hiervoor ingeschakeld. Hierbij denkt men, behalve uitzonderingen voor de 45 ft. container en de autotransporter, met name aan het bevorderen van LZV’s. De genoemde Europese vervoersrichtlijn biedt een lidstaat reeds ruimte om voertuigen één module-lengte langer te maken. Een LZV-voertuig komt daarmee op 25,25 meter lengte. Een vervolg hierop zou zijn om bepaalde LZV-uitvoeringen internationaal te harmoniseren, zodat ze ingezet kunnen worden voor internationale transporten.

 

Nederlandse bijdrage
Siebe Riedstra nam namens het ministerie van Verkeer en Waterstaat de resultaten van het symposium in ontvangst. In een eerste reactie constateerde hij dat ‘Nederland-distributieland’ met de LZV-proeven benadrukt heeft dat er iets moet en ook kan gebeuren. Zo levert Nederland een bijdrage in Europa om de groeiende vervoersvraag het hoofd te bieden. Zonder een extra aanslag op de schaarse ruimte op de weg. Hij acht de diverse voorstellen dan ook interessant genoeg, om deze nader te bestuderen en (inter)nationaal te promoten.  

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer