Ga naar hoofdinhoud

“Referentiemodel CSD geeft vernieuwde inzichten in voertuigeisen en venstertijden”

De Commissie Stedelijke Distributie (CSD) heeft een Referentiemodel ontwikkeld dat partijen die betrokken zijn bij de stedelijke distributie houvast biedt, voornamelijk bij venstertijden en voertuigeisen. Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat het werken aan een oplossing voor knelpunten in de distributie tegen gemiddeld de laagste kosten gerealiseerd kan worden als het Referentiemodel van de CSD als uitgangspunt wordt gebruikt.

Vandaag wordt het Referentiemodel officieel door de heer Willemse, waarnemend voorzitter van de Commissie, overhandigd aan de heren Tchernoff en Lubbinge van het Voorbeeldproject Goederenvervoer Regio Utrecht ‘Samen Goed Geregeld’.
De Commissie Stedelijke Distributie heeft het Referentiemodel ontwikkeld als extra hulpmiddel voor samenwerkende partijen bij overleg over bevoorrading van winkels en bedrijven in binnenstedelijk gebied.
Tchernoff: “Het Referentiemodel biedt een uitstekende handreiking voor gemeenten, verladers en vervoerders, maar ook winkeliers om met elkaar om de tafel te zitten en te praten over hoe de bevoorrading in hun gemeente nu het beste geregeld kan worden.” De inzet van het Referentiemodel sluit aan bij de publiek-private aanpak waarmee het project Samen Goed Geregeld werkt. Bij ‘Samen Goed Geregeld’ ligt de nadruk op goede toegangswegen, stroomlijnen van regelgeving en rekening houden met elkaars positie. Overheden, producenten, vervoerders, verladers, detaillisten en horeca zijn hierbij actief betrokken.
 
Venstertijden
Partijen moeten goed analyseren of venstertijden (beperkingen in het aantal uren waarin bevoorrading mag plaatsvinden) überhaupt nodig zijn. Mocht dit het geval zijn, dan pleit de CSD voor zo ruim mogelijke venstertijden. Zij adviseert in het Referentiemodel, uit te gaan van bevoorradingstijden van 18.00 uur ’s avonds tot de volgende dag 12.00 uur ’s middags. Van detaillisten wordt gevraagd de beschikbare venstertijden voor de bevoorrading beter te benutten door minimaal vier aaneengesloten uren beleverbaar te zijn.
 
Voertuigeisen
Naast harmonisatie van venstertijden bestaan er meer oplossingen waarmee gemeenten efficiënter laden en lossen in de binnenstad kunnen faciliteren, zoals bijvoorbeeld nacht- of avonddistributie. Ook afspraken over de eisen aan de voertuigen, zoals bijvoorbeeld stille voertuigen en variatie in lengtes van voertuigen kunnen bijdragen aan een effectievere stedelijke distributie. De Commissie adviseert alleen voertuigeisen te hanteren als daar een goede reden voor is, zoals een fysieke noodzaak (bijv. een historische brug of smalle steeg). In het Referentiemodel biedt de Commissie Stedelijke Distributie partijen de mogelijkheid om met name over venstertijden en voertuigeisen goede afspraken te maken met elkaar.
 
Lees meer over de problematiek rond stadsdistributie in het a.s. decembernummer van TTM. Klik hier om een proefnummer van TTM aan te vragen
 

Auteur: Arjan Velthoven

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer