De regeringsfracties voelen niets voor versoepeling van de wettelijke regels voor het goederenvervoer. Dat meldt Nieuwsblad Transport. Het kabinet wil de verplichte vrachtbrief en de vervoersvergunning afschaffen voor voertuigen met een toegelaten gewicht tot 3.500 kilo. Maar CDA, PvdA en ChristenUnie willen dat niet. Ze willen de huidige grens van 500 kilo laadvermogen handhaven. De drie partijen werken aan een amendement.
Vervoerders zijn net als de regering tegen de versoepeling, omdat die zou leiden tot ‘beunhazerij’ van bestel- en koeriersdiensten. Verladers zijn juist wel voorstander van liberalisering. Verladersorganisatie EVO betichtte onlangs de vervoerders van ‘protectionisme’. EVO-directeur Dick van den Broek Humphreij is woedend en spreekt in een reactie van een ‘zwarte dag voor onze branche’. Volgens de verladersvoorman komt zo niets terecht van de administratieve lastenverlichting. De vergelijking met de taxibranche ‘slaat echt nergens op’, vindt hij. Volgens hem zit het probleem niet in een tekort aan regels, maar in een gebrek aan handhaving daarvan.
De nieuwe wet staat voor komende donderdag op de Kameragenda. Die dat komt FNV BOndgenoten opnieuw met zo’n vijftig chauffeurs naar Den Haag om te protesteren tegen de nieuwe Wet Wegvervoer Goederen. De elfduizend getekende kaarten van de actie ‘Ik teken voor een goede toekomst’ worden aangeboden aan minister Eurlings van Verkeer en Waterstaat. Volgens FNV BOndgenoten is de nieuwe wet ‘sociaal volledig uitgekleed’. Zo ontbreekt voortaan de eis van dienstbetrekking. Dat leidt er volgens de bond toe dat Oost-Europese chauffeurs kunnen worden ingezet tegen een beloning ver onder de cao-afspraken.
Bron: Nieuwsblad Transport
Auteur: Arjan Velthoven