‘Regie voor duurzaam foodtransport’ • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

 ‘Regie voor duurzaam foodtransport’

(JUNI 2015) – Vers & Fijn mag tot de jongste logistieke dienstverleners van Nederland gerekend worden. Het bedrijf werd opgericht op 30 januari dit jaar. Vers & Fijn wil echter een duurzame bedrijfsfilosofie hanteren in het leveren van koelversproducten. In dit kader had TTM.nl een gesprek met beide directeuren Muhanad Alsalhi en Leo Nolen op het verse hoofdkantoor in Nieuwegein.

Vers & Fijn is een bedrijf dat zich bezighoudt met het fijnmazige distributievervoer van koelversproducten. Het bedrijf transporteert deze van de opdrachtgevers tot achter de retail, zeg maar kleinschalige restaurants, poeliers en slagers. Daarnaast wordt meer en meer bij consumenten aan huis bezorgd. Hierbij gaat het vaak om maaltijden, maar ook andere producten die online besteld worden. Leo Nolen: “We spelen hiermee in op het hele e-commerce verhaal. Het is een trend dat consumenten zich bewuster worden van hun eten en waar dit eten vandaan komt. Door de rol van e-commerce wordt ook eten meer online besteld. Ook producenten zoeken naar andere, nieuwe kanalen dan de reguliere retail- of groothandelskanalen, om de producten bij hun afnemers te krijgen. Daar speelt Vers & Fijn helemaal op in.” De centrale ligging van Nieuwegein is daarbij erg belangrijk. “In principe kunnen we van hier uit binnen anderhalf uur heel de regio Nederland beleveren”, legt Muhanad Alsalhi uit. “Ons concept is gebaseerd op fijnmazige koeldistributie, wij noemen dat dag A voor dag B. Goederen kunnen worden opgehaald op bepaalde tijden, of door de opdrachtgever zelf geleverd worden hier op het dc in Nieuwegein. Dat leveren kan tot 5:00 uur in de ochtend, daarna gaan wij onze routes rijden. In een tijdscyclus beleveren wij de Randstad twee keer per dag en de rest van Nederland één keer per dag.” In Nieuwegein beschikt Vers & Fijn over een eigen warehouse, waar alles wat koelvers en met levensmiddelen te maken heeft kan worden op- en overgeslagen. Nolen: “We houden ons ook bezig met fulfilmentactiviteiten voor consumenten. Zo zijn we nu bezig met de voorbereidingen van productielijnen, om vanaf juni consumenten te gaan beleveren. Dat zien wij als één van de grote groeimarkten. De verwachting is dat we aan het eind van het jaar wekelijks zo’n 10.000 leveringen aan consumenten gaan doen.”

Duurzaam transport

Vers & Fijn wil met haar auto’s 24 uur per dag gaan rijden (foto: Marco ter Beek Fotografie).
Vers & Fijn wil met haar auto’s 24 uur per dag gaan rijden (foto: Marco ter Beek Fotografie).

Om de transporten zo duurzaam mogelijk te maken heeft Vers & Fijn geïnvesteerd in duurzaam materieel, maar wil ook het aantal gereden kilometers beperken. Alsalhi heeft de nodige ervaring met bestelauto’s. “Om deze geschikt te maken voor duurzaam koelverstransport is samen met Volkswagen gekeken naar een oplossing. Daarom zijn er door Carrosserie Harderwijk zonnepanelen op het dak aangebracht.” Dit systeem, onder de naam Sol(c)ar, is een volledig elektrisch koelsysteem waarbij de stroom hoofdzakelijk geleverd wordt door de zonnepanelen die op het dak van de Crafters zijn gemonteerd. Voordelen zijn een continue koeling, altijd maximale capaciteit onder alle omstandigheden, geen extra brandstofverbruik en daardoor maatschappelijk verantwoord en milieuvriendelijk. “Bij ons is het belangrijk dat deze voertuigen 24 uur per dag gekoeld kunnen rondrijden. Dat hebben we kunnen oplossen door een sterkere dynamo te monteren, die alsnog stroom levert voor de koelunit als de zonnecellen geen stroom leveren.” Een bijkomend voordeel is dat als de auto’s stilstaan bij laden of lossen, ze geen geluid maken. “Alle voertuigen zijn PIEK-gecertificeerd, je hoort hooguit wat gezoem”, laat Alsalhi weten.

Optimaal vullen

Vers & Fijn wil tevens door het bundelen van de goederenstromen zo duurzaam mogelijk met transport bezig zijn. Nolen: “Er rijden al zoveel busjes van A naar B. Als een restaurant belt in Groningen en de leverancier zit in Rotterdam, dan gaat zo’n busje vaak voor één lading naar Groningen. Dus is dat busje vaak nog half leeg. Omdat wij geen handelaar zijn, maar puur logistiek bezig, kunnen wij al die halflege busjes combineren en optimaal vullen. Dat doen we door de bundeling van stromen in business to business en ’s avonds van business to consumer. Daarnaast beleveren we sinds 1 juni nachtwinkels met vlaaien en andere patisserieproducten. We willen dus met onze auto’s 24 uur per dag gaan rijden.”
De optimalisatie van de ladingen is alleen te doen met een goede ICT-omgeving. “We werken hierin samen met Mendrix”, legt Alsalhi uit. “Zij hebben een goed TMS-programma, waarin wij zelf wat zaken hebben aangepast. Wij vinden een goede informatievoorziening naar onze klant erg belangrijk. We zijn hierin zo transparant dat een klant bij ons alles kan zien.” Bij Vers & Fijn wordt bij elke levering om een cijfer gevraagd, een soort beoordeling. “Zo kunnen wij direct zien of een klant tevreden is, en zo niet, dan kunnen wij hier direct actie op ondernemen. Daarom trainen wij onze chauffeurs op een complete ontzorging van de klant. Zij bezorgen de goederen vaak tot in de koeling. De chauffeur maakt indien nodig een notitie in zijn boordcomputer van verbeterpunten die de chauffeur zelf ziet of bij de klant. Wij kunnen daardoor nog sneller anticiperen bij een mogelijk probleem.”

In Nieuwegein beschikt Vers & Fijn over een eigen warehouse (foto: Marco ter Beek Fotografie).
In Nieuwegein beschikt Vers & Fijn over een eigen warehouse (foto: Marco ter Beek Fotografie).

Minder aflevermomenten

In het koelverstransport gelden steeds kortere doorlooptijden. “Dat zie je bij ons ook terug,” legt Nolen uit. “Als goederen bij ons ’s nachts binnenkomen, leveren wij ze nog diezelfde dag uit. Daarom willen we ook graag van de ontvangende klant weten wie nog meer koelversproducten levert, zodat wij die goederenstromen kunnen gaan bundelen. Hierdoor zijn er minder aflevermomenten op een dag, en kunnen ze zich beter concentreren op hun eigen business. Wij willen straks de regie in handen hebben voor de afleverpunten.” Het verraste Nolen en Alsalhi hoeveel van hun klanten behoefte hadden aan het concept van Vers & Fijn. “We begeven ons daarmee wel in het betere segment, en niet de groothandelskanalen. Food is beleving, dat proberen wij ook waar te maken met onze bestelbussen en chauffeurs. Daarom vraagt onze chauffeur ook om een aflevercijfer. We vragen dus meteen hoe een klant onze service ervaart, de klantgerichtheid, de aanlevering van de producten etc. Die score is meteen te zien in onze webportal, zodat de klant dit kan zien.”

MVO en voedselbank

Op het gebied van maatschappelijk verantwoord ondernemen is Vers & Fijn een aantal samenwerkingen aangegaan met onder ander de gemeente en de voedselbank. Nolen: “Wij hebben mensen met een WW-uitkering aan het werk geholpen. We hebben ze gescreend op onze eisen. Daarnaast willen we mensen met een beperking of met een leeftijds-issue een kans geven om bij ons te werken. Dat is nog in de beginfase, maar we verwachten hierin wel ontwikkelingen.” Bij diverse leveranciers van versproducten worden nog veel producten weggegooid. Nolen: “Wij trachten nu, als we het eenmaal draaiende hebben, om bij de opdrachtgevers bekend te maken of zij nog producten hebben voor de voedselbank. Daaraan worden natuurlijk wel eisen gesteld. Producten moeten wel binnen de houdbaarheidsdatum en goed verpakt zijn. Vanuit de voedselbank is er veel vraag naar verse producten. Dat willen we landelijk gaan oppakken, zodat we straks kosteloos producten die nog goed zijn, maar onverkoopbaar, naar de voedselbank brengen.

Toekomst

Zowel Nolen als Alsalhi zien dat hun concept met de juiste timing is gelanceerd. “Vier jaar geleden was food-online nog maar fractioneel, dit jaar passeren we de 1 procent van food op e-commerce en de verwachting is dat dit gaat doorgroeien naar 5 procent en misschien wel hoger. In de versketen willen wij graag die logistieke rol oppakken. Daarnaast zien wij mogelijkheden om de consumentenmarkt niet alleen ’s avonds, maar ook overdag te beleveren.” Nolen doelt daarmee op een samenwerking met een bedrijf dat een innovatieve geconditioneerde box heeft ontwikkeld. “Ik noem het even ‘die nieuwe brievenbus’, die pakketjes kan ontvangen terwijl de consument niet thuis is. Middels RFID-techniek kan de bezorger van Vers & Fijn de kast openen, en daar het pakketje of het foodpakket in plaatsen. Van deze box is onlangs een prototype gebouwd en dat gaan we de komende tijd verder uitrollen. Je hoeft er niet meer voor thuis te zijn of naar het postkantoor of de buren te gaan. Deze box willen wij nu ook gaan uitrollen naar de consument toe.  De planning is om in het najaar de eerste box bij een consument te plaatsen. Hierdoor kunnen we ook een eerste stap maken met het bundelen van goederenstromen van B-2-B en B-2-C.”

Auteur: Paul Quaedvlieg

Dit artikel werd eerder gepubliceerd in TTM.nl magazine van juni 2015. Feiten, namen, omstandigheden en andere details waren correct ten tijde van deze eerste publicatie. De redactie beseft dat deze in de tussentijd veranderd kunnen zijn. Hier kunnen echter geen rechten aan worden ontleend.

 

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer