Rein de Jong herleeft, voor even • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Rein de Jong herleeft, voor even

In het Gelderse Heerde is de naam van Rein de Jong nog steeds bekend. Het transportbedrijf is er al twintig jaar niet meer, maar herinneringen, die zijn er in overvloed. Onlangs was er in Heerde een heuse reünie, waar een boek over de historie van Rein de Jong Transport werd gepresenteerd. [TTMnl2016_2_70]

“Ik? Ik doe helemaal niets meer! Ik heb mijn vrouw al die jaren lang genoeg alleen gelaten.” Bij de entree van Partycentrum ‘De Keet van Heerde’ komen de voormalige werknemers van transportbedrijf Rein de Jong Transport uit Heerde elkaar tegen. Het weerzien is hartelijk. Handen worden geschud; stoere mannen staan elkaar ineens hugs te geven. Pontificaal bij de ingang van ‘De Keet’: een Scania-Vabis L55 trekker, in de kenmerkende blauwe kleur. De auto trekt veel bekijks, meerdere chauffeurs van het bedrijf staan te zuchten bij zoveel sentiment.

Reden
Terwijl de zaal volloopt, drinken we een kopje koffie met Dick de Graaf, voormalig chauffeur en initiatiefnemer van de reünie. “Ik verwacht zo’n 190 man vandaag. Niet alleen oud-personeel hoor, ook belangstellenden hier uit de regio. Want hier in Heerde, daar was Rein de Jong Transport een begrip.” De Graaf was zelf 26 jaar lang chauffeur bij het ‘blauwe’ transportbedrijf. “Van 1976 tot 2002, op de huifwagens”, zo vat hij zijn carrière heel beknopt samen. Tot 2002, dus dan heeft hij de overname van Rein de Jong Transport door Harry Vos Transport meegemaakt. Is die overname, nu twintig jaar geleden, de reden tot de reünie? “Nee, nee dat is het niet”, zegt De Graaf, een beetje geschrokken. “Nee, de reden voor de reünie is de verschijning van het boek over Rein de Jong. De reünie is een mooie gelegenheid om het boek te presenteren aan de oud-medewerkers.” Maar die overname door Harry Vos, hoe heeft De Graaf die dan beleefd? Dat kan toch nooit leuk zijn? “Nee, dat was het zeker niet. Velen vinden dat het bedrijf destijds niet goed werd overgenomen. De sfeer werd anders, het was minder sociaal ook. Een hele moeilijke tijd voor velen. Sommigen nemen de toenmalige directieleden dat nog kwalijk. En meer wil ik er eigenlijk niet over kwijt.”

Prominent bij de ingang: de Scania-Vabis L55 Het hartelijk weerzien begint buiten al. In de rode jas Wicher Renshoff. Herinneringen genoeg op te halen, onder meer met heel veel foto’s. Cadeautje bij 50-jarig bestaan uit 1977: witte seringen toiletzeep. Begin jaren zestig: Gerard Berkhoff heeft suiker geladen bij CSM in Halfweg. Het enige dat in Heerde nog herinnert aan Rein de Jong: de naar hem vernoemde straat.

Beurtvaart tot wegtransport
Bij een tafel aan de zijde van een van de zalen van de Keet wordt het boek over Rein de Jong verkocht. Het is een ‘transportbiografie’ van de hand van Willem Vermeulen, die al eerder boeken schreef over de historie van Eternit-transporteur Hesselman en Van Maanen uit Barneveld. Hij schreef maar liefst vijf jaar aan de Rein de Jong transportbiografie, maar nu ligt er dan ook een werk van 352 pagina’s, met meer dan 500 foto’s. Het verhaal begint rond 1800, want toen was er al een  De Jong actief op het water. Kort vóór de Tweede Wereldoorlog ging de vierde varende generatie De Jong zich naast de beurtvaart ook met wegtransport bezighouden. Na de oorlog werden de schepen van de hand gedaan en legden de De Jongs zich volledig toe op ongeregeld vervoer over de weg. De onderneming Rein de Jong Transport groeide na 1953 uit tot een groot wegtransportbedrijf, dat in zijn grootste omvang over 75 wagens beschikte, op enkele motorwagens na allemaal trekker-opleggercombinaties. Het accent lag volledig op tanktransport van vloeibare producten en huifvervoer. De huifwagens reden nationaal en vervoerden vrijwel uitsluitend papier voor de Berghuizer Papierfabriek in Wapenveld. De tankwagens kwamen met chemicaliën en levensmiddelen in vrijwel alle landen van Europa, inclusief Rusland.

Management
Vanaf het begin van de jaren zeventig was de onderneming niet langer een familiebedrijf: Rein de Jong Transport werd in 1971 verkocht aan Van Gend & Loos. In 1986 nam de Koninklijke Nedlloyd Groep Van Gend & Loos – en dus ook Rein de Jong Transport – over. Het bedrijf was inmiddels binnen Heerde van de Veerstraat naar de Molenweg verhuisd. Vijf jaar later volgde een management buy out, en werden directeur Ted Hoogers en algemeen manager Onno Tjeerdsma eigenaar van de transportonderneming. In 1996 verkochten ze het bedrijf aan Harry Vos Transport Group in Oss. Deze slokte Rein de Jong Transport in korte tijd volledig op, waarmee de bedrijfsnaam uit de transportwereld verdween.

Schaalvergroting
Ted Hoogers is aanwezig op de reünie, maar merkt niets van mogelijke aversie tegen zijn persoon vanwege de overname door Harry Vos. “Ik merk hier vandaag solidariteit, ik heb het naar mijn zin. Natuurlijk veranderde er veel na de overname, maar dat kun je de directie van Rein de Jong niet aanrekenen, vind ik. Bij Harry Vos waren zaken anders geregeld, dat kun je ons niet kwalijk nemen. Daarnaast: er was toen al schaalvergroting aan de gang in het transport. De Berghuizer papierfabriek, een van de belangrijkste opdrachtgevers, wilde het hele vervoerspakket bij ons stallen. Maar daar was het bedrijf veel te klein voor. Later wilde DSM dat ook. Maar wij konden niet op Europese schaal gaan opereren. Om die reden keken we zelf ook om ons heen naar partners en zijn we uiteindelijk met Vos in zee gegaan.”

Trots
Wicher Renshoff is de chauffeur met het langste dienstverband bij Rein de Jong: “Eenenveertig jaar en twee maanden”, vertelt hij trots. Een enorm lange tijd dus, en Renshoff ziet dan ook vele, vele bekenden langskomen in ‘De Keet’. “Ik heb de dag van mijn leven. Het is zo leuk. En dat boek is ook zo prachtig. Het is genieten”, aldus Renshoff, die al op ttm2016_2_70_73_sentimenteel_book_cover_152110vijftienjarige leeftijd bij Rein de Jong kwam werken en vanaf 1955 ook achter het stuur mocht. “Altijd met plezier. Ik zou het zo weer over doen.” Zelfs in de huidige tijd? “Ja hoor, chauffeur zijn is zo mooi, ik zou nu weer hetzelfde doen. Het is prachtwerk, en de auto’s zijn tegenwoordig natuurlijk een stuk beter”, lacht hij. Renshoff woont nog altijd in Heerde. Daar herinnert helemaal niets meer aan het transportbedrijf dat het leven van zo velen bepaalde, decennialang. Of ja, toch: het plaatsnaambordje bij de enige echte Rein de Jongstraat.

Het boek over ‘Rein de Jong’ is voor € 39,95 te bestellen bij Willem Vermeulen, www.uitgeverijwillemvermeulen.nl.

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer