Remmentest bij Den Hartogh • TTM.nl Ga naar hoofdinhoud

Remmentest bij Den Hartogh

Logistiek dienstverlener Den Hartogh heeft zijn tentakels inmiddels uitgespreid over de hele wereld, maar de wortels liggen in Rozenburg. Daar vindt nog altijd in eigen beheer onderhoud plaats. Director Trucking Hans den Hartogh opende voor ons de deuren van de werkplaats en kon ons de nieuwste remmentestbank laten zien. [INDEX TTMnl2016_6_62].

ttm2016_6_62_67_fleetmanagement_foto9De activiteiten van Den Hartogh zijn mooi samen te vatten in de vier business units: Liquid, Global, Gas en Drybulk. 2016 was voor het bedrijf Den Hartogh een intensief jaar. “We zitten momenteel in de afrondende fase van de integratie van Interbulk. Dat is een hele klus. Samen naar 1600 werknemers, een omzet van ongeveer een half miljard euro. Maar het ging heel goed. Iedereen heeft een stapje extra gezet. Maar zo tegen het einde van het jaar is het dan ook goed om wat rust te pakken”, kijkt Hans den Hartogh alvast uit naar de Kerst.

Twee merken
Rustig is het allerminst in Rozenburg bij Den Hartogh Technical Services, als TTM.nl op bezoek is. “Deze vestiging is een van de drie werkplaatsen die we hebben. Er zijn er ook nog twee in Zele (Vlaanderen) en in Duisburg. Hier in Rozenburg houden we ons voornamelijk bezig met rollend materieel. Op andere vestigingen gaat het meer om de tankcontainers”, schetst Den Hartogh. Het bedrijf heeft een vloot van 540 trekkers, 400 tankwagens, 750 containerchassis, 19.000 tankcontainers en 8000 drogebulk containers. Tankcleaning doet het bedrijf zelf op 5 locaties in Europa. Hierbij richt men zich op alle werkzaamheden die nodig zijn om de tank geschikt te maken voor de volgende belading, van reiniging van de binnentank tot (kleine) reparaties. De 540 trekkers zijn van twee merken: MAN en Volvo. “Met die merken zijn we tevreden. Die kunnen ons bieden wat we nodig hebben, zeker als het gaat om gewicht. We hebben onlangs nog 100 trekkers aangekocht en gaan testen met de Dual Clutch van Volvo.”

Planning
Den Hartogh onderhoudt dus haar eigen vloot. “In Nederland, Duitsland, België”, verduidelijkt Hans den Hartogh. “Door onze werkzaamheden in het buitenland hebben we daar permanent auto’s rijden. In Groot-Brittannië bijvoorbeeld, en in Italië. Die auto’s komen nooit in Nederland, dus hebben we voor dat gedeelte van de vloot serviceafspraken met dealers.” In Rozenburg worden zo’n tweehonderd trekkers onderhouden. “Het meeste onderhoud doen we zelf, maar versnellingsbakrevisies bijvoorbeeld niet. Dat doet de dealer dan wel. De onderhoudsplanning doen we wel zelf, met CDW van InforIT. Dat is gekoppeld aan ons TMS, ook van InforIT. Zo kunnen we ritten en onderhoud geheel intern plannen.” De werkplaats in Rozenburg is al ruim 40 jaar lang in gebruik. Hij ziet er dan ook niet heel modern uit. “Maar dat is hij wel”, zegt Den Hartogh. “We vernieuwen natuurlijk onze equipment als het nodig is. We overleggen daarover met monteurs. Het moet namelijk slim en veilig zijn. Jaarlijks gaat er toch wel 30.000 tot 100.000 euro aan investering naar de werkplaats toe.”

VLT
Bijzonder aan de werkplaats van Den Hartogh is dat er APK-keuringen mogen worden uitgevoerd. “Drie keer in de week komt hier een controleur van de RDW naar toe. Dat is allemaal strak gepland, voor het hele jaar. Er zijn goede afspraken met de RDW.” Onlangs schafte Den Hartogh nog een nieuwe VLT remmentestbank aan bij Autec-VLT. Hij is in gebruik, met de controleur op zijn plek, als we op bezoek zijn. “We hebben twee remmentestbanken, allebei van VLT. We zijn al lang klant van Autec-VLT. Een van de remmentestbanken heeft een hefbrug. We zijn nu in staat om binnen het bedrijf te testen en keuren. Testen op de ene remmentestbank, de APK-keuring op de andere”, laat Den Hartogh zien. De in-house APK-keuringen laten zien dat investeren in goed materieel, zoals de remmentestbank, profijtelijk is. “Anders was ik afhankelijk van de planning van de RDW. De dichtstbijzijnde APK-keurstraat zit in Schiedam. Niet zo ver weg, maar dan moesten we toch daar onze ritplanning op aanpassen”, zegt Den Hartogh, terwijl op het VLT-display de waarden van de test goed af te lezen zijn.

Monitoren
Hoewel de werkplaats van Den Hartogh Services prima draait, geeft Den Hartogh toe dat hij wel eens denkt aan het uitbesteden van onderhoud. “Denken aan is eigenlijk niet het goede woord, dan lijkt het erop alsof we het overwegen. Als het gaat om onze tankwagens en containerchassis, dan maak ik me geen zorgen. Dat onderhoud kunnen we zelf blijven doen. De techniek is vrij makkelijk. Bovendien, waar vind je nabij je eigen locatie zo snel een plek waar je bijvoorbeeld je tankwagen kan laten keuren? Maar als het gaat om de trucks, dan wordt het wel lastiger om met de dealer de concurrentie aan te gaan. Er komt steeds meer elektronica aan de auto’s. Ga maar eens een software-update draaien, dat is al een hele klus. Ook niet alle monteurs zijn er het type voor om dat te doen. Of kijk eens naar LNG. Als je dat zelf zou willen onderhouden, gelden er ineens hele andere eisen voor je werkplaats!” Den Hartogh wil het onderhoud permanent monitoren. “Het gaat er uiteindelijk om, net als met de transportactiviteiten, dat het rendabel is. Ook dat is TCO: waar lopen we in de pas, waar uit de pas? Dan kunnen er veranderingen in onderhoud plaatsvinden. Zo spuiten we de cabines tegenwoordig niet meer zelf rood, maar dat doen de fabrikanten al voor ons. En zo zou het ook kunnen dat op een dag het onderhoud aan trucks toch uitbesteed wordt. Je moet als bedrijf de beste keuze volgen.”

Zulke keuzes vragen begrip van het personeel. De medewerkers van Den Hartogh hebben het bedrijf hoog zitten. Den Hartogh Logistics werd onlangs uitgeroepen tot Beste Werkgever in Transport en Logistiek. “Op basis van tevredenheidsonderzoeken van het personeel. Daarbij zitten medewerkers uit alle windstreken, ook veel Hongaarse en Poolse chauffeurs. Buitenstaanders praten vaak met afkeuring over Oost-Europees personeel. Wij betalen echter nette salarissen, maar zorgen verder ook goed voor onze chauffeurs. Het is blijkbaar mogelijk om correct met ze om te gaan. Dan is het geweldig dat je zo veel waardering krijgt.”

TEKST: ARJAN VELTHOVEN | FOTO’S: KOOS GROENEWOLD

#remmentestbank
#waardering
#rendement

Zorg dat u niets mist. Neem nu een jaarabonnement op TTM.nl met 25% korting. Abonneer